Werk aan de winkel

Louise Knegtel
8 april 2020 in Organisatie, Personeel, Strategie - Leestijd 2 minuten

 

Zitten jouw medewerkers thuis of hebben ze geen volle agenda?

Dan is het tijd voor een grondige opknapbeurt waar vrijwel iedereen een bijdrage aan kan leveren: Werken aan de kwaliteit in je bedrijf.

Want het schiet er vaak bij in als het druk is en nu kun je op alle fronten aan de slag:

 

1. Verbeter je product of dienst

Je kunt kleine en grote innovaties in je product doorvoeren, door het sneller, makkelijker, duurzamer of aantrekkelijker te maken. Maar je kunt ook handleidingen bijwerken, een verpakking updaten, instructiefilmpjes maken of bijvoorbeeld een servicekanaal inrichten op social media.

 

2. Werk aan touchpoints

Touchpoints zijn alle betekenisvolle contactmomenten die je met je klant hebt, zoals een klant die belt of mailt met een vraag of klacht, een klant die jou bezoekt, of andersom.

Hoewel het heel logisch is dat je daaraan veel zorg besteedt, zijn er vaak ook veel momenten die veel beter kunnen. Voor inspiratie lees je hier verder: https://www.loyalpartners.nl/de-klant-raken-touchpoints/.

 

3. Breid kennis en vaardigheden uit

Er zijn massa’s online opleidingen en cursussen beschikbaar waar je je personeel aan kunt laten deelnemen om hun kennis en vaardigheden uit te breiden. Daardoor zijn ze beter in staat jouw strategie uit te voeren.

 

4. Saneer je CRM

Databases met klantgegevens worden vaak langzamerhand een rommeltje. Stel vast wat je aan gegevens per contactpersoon nodig hebt en laat de databases controleren, ontdubbelen, opschonen en aanvullen.

 

5. Bouw een salestrein

Je hebt omzet nodig. Wellicht kwam die eerder vanzelf binnenrollen en moet je nu de weg op. Om zelf leads te genereren bouw je met je verkoopteam een zogenaamde ‘salestrein’. Dat is een serie stappen waardoor je een latente behoefte bij een klant aanwakkert en deze klant in stapjes ertoe brengt om zich op de een of andere manier bij je te melden.

 

6. Laat marketing doen wat ze moeten doen

Marketing hoort zich bezig te houden met verkoopbevorderende activiteiten. Dat betekent dat marketing acties uit de salestrein zal moeten uitvoeren. Laat marketing zich daarbij uitsluitend richten op de kleinst rendabele groep (hier lees je daar meer over: https://www.loyalpartners.nl/schiet-je-met-hagel-of-met-scherp/). Schieten met hagel kost alleen maar geld.

 

7. Werk aan de efficiëntie van je processen

Sommige werkzaamheden gaan al jarenlang op dezelfde manier en die is niet noodzakelijkerwijs efficiënt. Zo kun je met formulieren werken die al decennialang onhandig zijn en heb je ongetwijfeld mensen rondlopen die zich al tijdenlang aan iets in hun werk ergeren. Laat medewerkers daarom nadenken over wat er in hun werk beter kan.

 

8. Maak je strategie bekend

Wellicht is het tijd om je focus te verleggen of je strategie te herzien. Een glasheldere strategie is belangrijk om voor iedereen duidelijk te maken aan welke doelen ze werken en gericht resultaat te behalen. Stel je strategie op, of als je die al hebt, zorg er dan voor dat je die bij iedereen tussen de oren krijgt.

 

9. Duidelijke taken en verantwoordelijkheden

Beschrijf voor iedereen wat zijn of haar functie is, welke taken hij heeft, welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Daardoor weten jouw medewerkers wat jij van hen verlangt en kun jij in functioneringsgesprekken heel gericht werken aan een hogere kwaliteit.

 

10. Dashboard

Stel een dashboard samen waarop je in één oogopslag kunt zien hoe je bedrijf ervoor staat. Zet hierop alleen die informatie die je nodig hebt om te sturen en laat deze maandelijks door iemand vullen.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel, Strategie

Gerelateerde artikelen