Schiet je met hagel of met scherp?

Louise Knegtel
12 maart 2020 in Klantgerichtheid, Sales - Leestijd 1.5 minuut

 

Kijk jij hoeveel likes, retweets en comments je hebt op social media? Verstuur jij je nieuwsbrief naar een massa mensen? En waarom?

 

Wellicht doe je dat omdat marketeers zeggen dat meer volgers altijd beter is, of je vindt de aandacht op social media leuk. In de praktijk verspil je tijd en moeite. Je schiet met hagel.

 

One size fits nobody

Door iedereen te willen bereiken wordt je verhaal oppervlakkig, ‘one size fits all’. Terwijl jouw product niet voor iedereen geschikt is. In de praktijk blijken je klanten specifieke behoeftes en eigenschappen te hebben die aansluiten op jouw type product, jouw dienstverlening en de manier waarop jij de dingen doet.

 

Daarom richt je je liever op je kleinst rendabele groep. Dat is de groep mensen die je wilt benaderen om daar voldoende leads uit te halen. Die leiden op hun beurt tot de gewenste omzet.

 

De kleinst rendabele groep

Om te bepalen hoe groot die groep is hanteer je de volgende formule, van achter naar voren geredeneerd:

 

    1. Gewenste omzet / gemiddeld aanschafbedrag = aantal benodigde klanten
    2. Aantal benodigde klanten / scoringspercentage = aantal benodigde leads
    3. Aantal benodigde leads / reactiepercentage op acquisitie = kleinst rendabele groep

 

Nu weet je wat je kleinst rendabele groep is. Als je voor die mensen bepaalt wat hen drijft, welke behoeftes ze hebben en wat ze van jou willen weten om in die wensen en behoeftes verder geholpen te worden, kun je gericht aan de slag.

 

Schrijf specifieke content waar je misschien geen punten mee scoort op social media, maar die je wel gericht kunt aanbieden. Stop met je maandelijkse nieuwsbrief en steek energie in iets verrassends. Neem risico en speel niet op safe.

 

Daarmee raak je de mensen waar jij mee aan tafel wilt.

 

 

 

Bron: Dit is nu marketing, Seth Godin, Deventer 2019

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Sales

Gerelateerde artikelen