Je kunt alleen verliezen als je opgeeft

Jan Frens
20 maart 2020 in Creativiteit, Klantgerichtheid - Leestijd 1 minuut

 

De essentie van jouw werk en je bedrijf is het helpen van klanten. Met het aanpassingsvermogen waar je als ondernemer over beschikt, kun je dat altijd blijven doen.

 

Weet dat in de angst schieten niet tot oplossingen leidt. Het treffen van vergaande maatregelen leidt onherroepelijk tot nieuwe maatregelen waardoor je uiteindelijk met niets kunt overblijven.

 

Blijf daarom zo mogelijk steeds in contact: met het werk en met je klanten.

 

Klanten helpen

Het helpen van klanten zal hoogstwaarschijnlijk op een aangepaste manier moeten plaatsvinden, maar je kunt je best doen het te continueren:

 

    • Denk niet voor een ander: ‘daar zal hij nu niet op zitten te wachten’. Werkelijke aandacht en een aanbod van hulp wordt bijna altijd gewaardeerd.
    • Een ongevraagd aanbod is geen acquisitie maar een (kosteloze) handreiking.
    • Het is nooit zo dat je niets kunt doen. Als je niet weet wat je kunt doen, bel dan bij voorkeur je klant met de vraag wat je kunt betekenen; met mails worden ze inmiddels overstelpt.
    • Wees liefdevol, daardoor kun je creatief blijven denken.
    • Vraag je niet af of je klant wel zal betalen. Jouw klant is jouw verantwoordelijkheid en je klant betaalt je (eerder) als je je dienstbaar blijft opstellen.

 

Door in contact te blijven word je tegelijkertijd geïnspireerd en kunnen er vernieuwende ideeën ontstaan.

 

Zo draagt iedere vorm van actie bij aan het voortbestaan van je bedrijf.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Creativiteit, Klantgerichtheid

Gerelateerde artikelen