De situatie in perspectief plaatsen

Jan Frens
27 maart 2020 in Creativiteit, Crisis, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 1.5 minuut

 

Door een heftige gebeurtenis kun je gemakkelijk in een staat van bewustzijnsvernauwing terechtkomen. Je denkvermogen wordt aangetast en dat kan kwalijk zijn voor de continuïteit van je bedrijf.

 

Schaarste

Een belangrijke dreiging voor de continuïteit van je bedrijf is stress. Stress veroorzaakt een vecht-, vlucht- of bevriesreactie. Daarbij wordt je denken tijdelijk uitgeschakeld. En dat is niet erg als er letterlijk een beer op de weg staat, maar wel als een figuurlijke beer je tijdenlang bezig blijft houden.

 

Als een situatie daarnaast een aanhoudend gevoel van schaarste oproept (bijvoorbeeld door teruglopende omzet, personeelstekorten, dreigende recessie) wordt je denkvermogen structureel aangetast:

 

    • Je ontwikkelt een tunnelvisie.
      Je richt je eenzijdig op het schaarsteprobleem. De rest is moeilijker te zien en wordt onderschat.
    • Je wordt dommer.
      Je hersencapaciteit wordt zwaarder belast. Dat beperkt de capaciteit die je hebt om verstandige beslissingen te nemen.
    • Je wordt onzorgvuldig.
      Minder bandbreedte van je hersenen betekent ook dat je minder vermogen hebt om orde te scheppen en dus minder vooruitdenkt, aandacht hebt en slechter impulsen kunt controleren.
    • Je wordt kortzichtig.
      Door de tunnelvisie zie je alleen de zorgen van vandaag. Hoe de situatie er over 4 maanden uit kan zien houdt je niet bezig.
    • Je maakt fout op fout.
      Door de belasting van je hersencapaciteit heb je geen speelruimte. Een fout maak je ongemerkt, en sneller.

 

Wat kun je doen?

Of het gevoel van schaarste nu reëel is of door het denken is uitvergroot, dat maakt niet uit. De tunnelvisie waar je in bent beland moet je zien te ontkomen.

 

Hoe zorg je ervoor dat je een breed perspectief houdt:

 

    • Beperk het gebruik van nieuwskanalen.
      Ondanks dat er ook positief nieuws wordt gebracht, zijn onze hersenen erop gericht vooral negatief nieuws te onthouden.
    • Relativeer het slechte nieuws.
      Als de economie met tien procent krimpt is dat een gemiddelde. Dat wil niet zeggen dat jouw bedrijf zwaar wordt getroffen.
    • Ga naar het worst-case scenario.
      Het lijkt tegenstrijdig om juist de beer te omarmen, maar als je je grootste angst bewust ervaart komt je ervan los.
    • Vertraag beslissingen.
      Als je niet weet wat je moet doen, of als je dreigt haastig een beslissing te gaan nemen, doe dan even niets. Volg het Chinese spreekwoord ‘Als je haast hebt, ga dan zitten’.
    • Praat met andere ondernemers.
      Van andere ondernemers, uiteraard niet van negatief ingestelde mensen, zul je merken dat ze weliswaar onzeker zijn, maar ook kansen zien.
    • Werk door.
      Als je doorgaat, ook aan commercieel aantrekkelijke projecten, blijf je je bewust van je kwaliteit, je waarde en dus je toekomstperspectief.
    • Blijf investeren.
      Hoe klein de investering ook is, investeren helpt om je actief te houden en niet in de bespaarmodus te komen. Je bent geen ondernemer geworden om een ‘miep kniep’ te worden.
    • Omarm onzekerheid.
      Zekerheden bestaan nu niet en hebben nooit eerder bestaan. Weet dat het bevrijdend werkt als je je daarvan bewust bent en je ondernemerschap stimuleert.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Creativiteit, Crisis, Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen