De kracht van vragen stellen

Jan Frens
22 september 2023 in Klantgerichtheid, Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 0,5 minuut

Vind jij het leuk als iemand het in een gesprek de hele tijd over zichzelf heeft? Of als diegene, nog voor je bent uitgesproken, je dé oplossing voor jouw probleem presenteert?

Dat zijn ‘zenders’ en die vinden we niet heel leuk. Desalniettemin is er een grote kans dat je zelf ook vaak in de zend-stand staat. We hebben het nu eenmaal graag over onszelf.

Ontvangers, de mensen die in een gesprek vragen stellen, vind je leuker, begripvol en meer betrokken. Ze hebben betere relaties met anderen.

  • Probeer het zelf ook eens uit:
  • Stel open vragen. Die beginnen vaak met hoe, wat, waarom, wanneer of wie en nodigen uit tot uitgebreidere antwoorden.
  • Luister goed en stel na een initiële vraag minimaal twee vervolgvragen waardoor je laat weten dat je hebt geluisterd en het antwoord hebt begrepen.
  • Als je iets niet begrijpt, vraag dan om verduidelijking.
  • Vermijd aanvallende vragen zoals ‘Waarom heb je dat gedaan?’.
  • Stel vragen vanuit een oprechte nieuwsgierigheid en belangstelling, in plaats van alleen maar om een bepaald antwoord uit te lokken.
  • Stel reflecterende Vragen. Dit helpt om het perspectief van de ander te begrijpen. Bijvoorbeeld, ‘Dus wat je zegt is dat je je… Klopt dat?’
  • Het is prima om stiltes te laten vallen na het stellen van een vraag. Mensen hebben soms tijd nodig om na te denken.
  • Stel vragen zonder je eigen mening of verwachting erin te verwerken. Dat wordt als competitief beschouwd.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen