De kracht van goede vragen

Jan Frens
26 augustus 2022 in Personeel, Sales - Leestijd 0.5 minuut

Mensen praten graag. Jij waarschijnlijk ook en daardoor oefen je invloed uit op klanten, leveranciers en medewerkers.
 
Dat denk je.
 
Veel effectiever is het om vragen te stellen. Met de juiste vragen zorg je ervoor dat je meer uit een zakelijk gesprek haalt. Je krijgt meer informatie en je overtuigt.
 
Een goede vraag voldoet aan een aantal basisregels. Om daaraan te voldoen zul je je op het gesprek moeten voorbereiden:
 

  • Vraag nooit naar dingen die je al had kunnen weten. Zo moet je voor een klantbezoek wel even de website van die klant bekijken.
  • Vraag alleen naar zaken waar je echt in geïnteresseerd bent. Mensen voelen het aan als je faket.
  • Een goede vraag getuigt van lef en risico. Daardoor daag je je gesprekspartner uit en kun je deze op een nieuw gedachtenspoor zetten. Bijvoorbeeld in de richting van jouw product of dienst.
  • Je moet een goede reden hebben om de vraag te stellen. Op de vraag ‘waarom wilt u dat weten’, moet je een antwoord hebben.
  •  
    Om vervolgens in de vraagstelling richting te geven aan de gedachtegang van de ander stel je bij voorkeur een keuzevraag met twee opties.
     
    Probeer het eens.
     
     
     
     


    Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
    Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

    Deel dit artikel:
    Alle artikelen in de categorie: Personeel, Sales

    Gerelateerde artikelen