Wie een klant is bepaal je zelf

Jan Frens
18 december 2019 in Klantgerichtheid, Sales - Leestijd 0.5 minuut

 

In je bedrijf is het gebruikelijk dat je een onderscheid maakt tussen een ‘klant’ en een ‘nog-niet-klant’. Maar is dat ook goed?

Stel dat het, op basis van criteria, duidelijk is dat iemand tot je doelgroep behoort, maar hij heeft tot nu toe nog geen order geplaatst. Onthoud je hem dan van informatie, klantvoordeel of bijvoorbeeld een relatiegeschenk?

Ofwel, geef jij alleen iets als je eerst iets hebt gekregen? Of denk je dat als je klanten wilt hebben, jij éérst moet geven?

 

Jij bepaalt of je iemand als klant behandelt

Je kunt ervoor kiezen om geen onderscheid te maken tussen oude, huidige en nog nieuw te winnen klanten. Dan zou je je niet laten belemmeren door veelvoorkomende overtuigingen:

  • “Als een klant de laatste jaren niet meer koopt is hij niet meer geïnteresseerd.”
  • “Als een nog te winnen klant nog niet gekocht heeft zit hij nog niet te wachten op aandacht.”
  • “Als ik ook potentiële klanten zonder omzet iets geef, komt dat financieel niet uit.”

Check zelf maar of dat zo is, of dat dat maar zo lijkt.

 

Wellicht kom je dan tot de conclusie dat je beter geen verschil in aanpak kunt hebben tussen een betalende klant, een niet meer betalende en een nog niet betalende klant.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Sales

Gerelateerde artikelen