Overdrijven of overtuigen

Louise Knegtel
19 januari 2018 in Sales - Leestijd 1,5 minuut

Overdrijven of overtuigen_online

In het sociale verkeer is het duidelijk. We houden niet van opscheppers. Die vinden we onsympathiek en we verdenken ze ervan oneerlijk te zijn.
Hoe harder de praatjesmaker tekeer gaat, des te minder we hem geloven.

 

Online is het niet anders

Online is opscheppen heel gewoon. Je ziet geregeld bedrijven zichzelf de beste noemen in het een, of sublieme service leveren in het ander.
En dat geloof je dus niet.

Show, don’t tell

Ghandi hoefde niet te vertellen dat hij weldoener was, dat bleek wel uit zijn handelen. Zo werkt dat ook online. Een klant ‘voelt’ jouw intenties. Dat doet hij door de ervaring en die wordt beïnvloed door:
 

  • Je zegt dat je goed bent maar je website is kwalitatief niet in orde.
  •  

  • Je vermeldt dat je innovatief bent, maar je laatste nieuws is van lang geleden.
  •  

  • Je hebt het hoog op met een zorgvuldige aanpak maar je nieuwsbrief staat vol taalfouten.
  •  

  • Je suggereert dat een klant het hoogst haalbare moet eisen, terwijl de knoppen op je website niet werken.
  •  

  • Je zegt dat je concurrerend bent maar je bent niet transparant over je prijzen.
  •  

  • Je vermeldt dat je duurzaam bent. Maar in de praktijk doet iedereen concessies.
  •  

  • Je belooft een service, bijvoorbeeld over levertijden, waarvan iedereen weet dat je die niet altijd kunt waarmaken.

 

Gebruik dus geen grote woorden. Vermeld objectief of neutraal wat je doet. Laat de rest voor zich spreken.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Sales

Gerelateerde artikelen