Als ze maar niet weggaan

Jan Frens
25 augustus 2023 in Organisatie, Personeel - Leestijd 0.5 minuut

 
De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. Professionals worden meerdere keren per week benaderd om ‘te komen praten’. Vertrek van een werknemer leidt bijna altijd tot een hogere werkdruk voor de achterblijvers.
Het belang van behoudmanagement is lange tijd niet zo groot geweest.

Behoudsmanagement heeft tot doel je huidige medewerkers aan je bedrijf te binden. Algemene randvoorwaarden daarvoor zijn een fijne werkomgeving, ontwikkelingsmogelijkheden, een concurrerend beloningspakket, erkenning en duidelijkheid over de koers van het bedrijf. Maar niet iedereen zit te wachten op een bedrijfsuitje of een leven lang leren.
 
Om te weten te komen wat medewerkers individueel drijft om te blijven of te vertrekken voer je behoudinterviews. Daardoor kun je gerichte maatwerkmaatregelen nemen.
 
De vragen die je in zo’n gesprek stelt zijn bijvoorbeeld:

  • Wat vind je het leukste van je werk?
  • Wat bevalt je het minst in je werk?
  • Wat zou je het meest missen in je huidige werk als je het niet meer kon doen?
  • Hoe tevreden ben je met je werk op een schaal van 1 tot 10?Wat is er nodig om die score te verhogen?
  • Hoe aantrekkelijk vind je ons als werkgever op een schaal van 1 tot 10?
  • Wat kunnen we doen om die score te verhogen?
  • We zeggen dat we . Vind je dat we deze belofte nakomen?
  • Vind je je werk betekenisvol of zinvol?
  • Heb je in ons bedrijf voldoende mogelijkheden om te groeien en te leren, en zo niet, wat heb je nodig om dit wel te kunnen?
  • Vind je dat je voldoende wordt ondersteund in je functioneren, door collega’s of mijzelf?
  • Zijn er werkzaamheden die je er graag bij zou willen doen?
  • Welke functie ambieer je na deze?
  • Wat zou voor jou een reden zijn om ons bedrijf te verlaten?
  • Vind je dat we je een marktconform salaris betalen/arbeidsvoorwaardenpakket bieden?
  • Wat zou je aangevuld willen zien in de secundaire arbeidsvoorwaarden?

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen