Het lean innovatieproces

Jan Frens
5 januari 2024 in Organisatie, Strategie - Leestijd 2 minuten

 

Innovatie verloopt vaak rommelig. Creativiteit is chaotisch en laat zich lastig in processen vertalen. Daarnaast verken je onbekend terrein en weet je van te voren niet welke richting succesvol is.

Dat maakt dat innovatie in veel bedrijven een kindje is van de ondernemer en niet de plaats krijgt die het nodig heeft. Want innovatie zorgt voor groei en een voorsprong op de concurrentie.

 

Hoe richt je innovatie dan in?

Kijk niet naar hoe giganten hun innovatie inrichten, met R&D-afdelingen die een compleet uitgewerkt product afleveren dat groots kan worden gelanceerd. Jij kunt beter het lean-principe hanteren. Dat wil zeggen dat je maximale klantwaarde realiseert met minder middelen.

Dat kan met het volgende proces:

 

1.  Wat wil de klant

Innovatie start per definitie met het bepalen waar jouw klant op zit te wachten. Dat kan gaan om een verbetering in je huidige product maar ook om een latente vraag. Hoe dan ook vraagt het diepgaand inzicht in wat de klant beweegt.
 

2.  Doe het niet alleen

Stimuleer medewerkers om met ideeën te komen en daarin risico te nemen. In een ideeënfase kunnen geen fouten worden gemaakt. Daarnaast kun je met partners werken, zoals bijvoorbeeld universiteiten of leveranciers.
 

3.  Wat gaan we doen

Ideeën voor innovatie toets je op een aantal criteria, zoals bijvoorbeeld haalbaarheid, mogelijke omzet- of margeverbetering en aansluiting op de strategie. Daardoor voorkom je foute keuzes. De uitkomst hiervan kun je opnemen in een innovatiekalender.

Het lean innovatieproces

4.  Wat is het MVP

Bepaal van een gekozen innovatie het MVP: het ‘minimaal levensvatbare product’. Dat is een product dat met de meest essentiële functies wel al op de markt kan worden gebracht, maar dat nog niet helemaal is uitontwikkeld.
 

5.  Ontwikkeling – Feedback – Aanpassen

Het MVP wordt ontwikkeld en de praktische uitvoerbaarheid wordt getest. Vervolgens lever je het product aan een eerste, kleine gebruikersgroep. Je vraagt actief om feedback en gebruikt dit om aanpassingen en aanvullingen te doen op je product. Deze stappen herhaal je in een continu proces om voortdurend verbeteringen te kunnen doorvoeren en waarde toe te voegen.
 

6.  Evalueren en inspelen op nieuwe ontwikkelingen

Stel KPI’s vast waarop je je innovatie-inspanningen beoordeelt. Tegelijkertijd houd je de markt in de gaten om op veranderingen te kunnen inspelen.

 

 

Innovatie is niet het product van logisch denken, maar het resultaat ervan is wel gebaseerd op een logische structuur

 
 
 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen