Drijfzand van nieuwe ideeën

Jan Frens
30 november 2022 in Strategie - Leestijd 1 minuut

 
Als jij een typische, innovatieve ondernemer bent dan ontbreekt het je niet aan ideeën en is het enorm verleidelijk om daar je energie in te steken.
 
Want met iets nieuws beginnen is leuk. Je hebt nog geen tegenvallers gehad en gaat er vol in. Dat staat in schril contrast met het oude, waarin je alles al een keer hebt gezien en je meer problemen ziet dan kansen.
 
Maar het leidt af en dat is een risico. Medewerkers zullen je toejuichen en gaan vrolijk mee met jou in het nieuwe. Maar je bedrijf kan vertragen, de problemen kunnen opstapelen en jouw stabiele basis wordt aangetast.
 
Wat dan wel? Want goede ideeën verdienen toch een kans?
 
Als het goed is heeft je bedrijf een strategie. Dat is het plan waarmee je in de komende twee tot drie jaar stappen zet om je langetermijnvisie te realiseren, met verbeteracties, vernieuwing en innovatie. Als je daar bewuste keuzes in hebt gemaakt wijk je daar alleen vanaf in tijden van crisis of plotselinge veranderingen in de maatschappij. Verder houd je focus.
 
Je kunt nieuwe ideeën wel in een nieuwe entiteit onderbrengen. Daardoor kun jij er aandacht aan geven zonder dat medewerkers in het huidige hun hoofd verliezen.
 
Maar dan moet jij je wel vrij kunnen maken. Want er bestaan geen goede ideeën, er zijn alleen goede ideeën waarin veel tijd, geld en energie worden gestopt.
 
 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen