De manager als Supermens, of toch niet

Jan Frens
4 oktober 2022 in Leiderschap, Organisatie, Personeel - Leestijd 1 minuut

 
 
Als je bedrijf groeit, of als je wilt dat je bedrijf gaat groeien, is het uit handen geven van de dagelijkse touwtjes onvermijdelijk. Je stelt bijvoorbeeld een operationeel manager, een directeur of een managing director aan.
 
Daardoor kun jij je richten op dat waar jij goed in bent: ondernemen.
 
Maar er hangt wel wat vanaf. Je wilt niet dat jullie om welke reden dan ook kort na de start alweer afscheid moeten nemen en dat vraagt nogal wat van jou in de werving:
 
1. Objectiviteit
Het begint met een profiel waarin je vastlegt waaraan jouw nieuwe manager moet voldoen. Op basis daarvan schrijf je een vacaturetekst en beoordeel je de reacties. Door niet af te gaan op je eerste indruk, maar heel gericht in het cv en op internet te zoeken naar informatie waaruit blijkt of de persoon voldoet aan de eisen uit jouw profiel, doe je een objectieve eerste selectie.
 
2. De veelkunner herkennen
Je verwacht nogal wat van een manager. Hij moet ook veel kunnen: een team smeden, conflicten hanteren, draagvlak creëren, het beste uit mensen halen, goed kunnen plannen, crises kunnen managen, cijfers kunnen lezen, veel verantwoordelijkheid nemen, delegeren en zo meer. Daarvoor stel je in een kennismaking hele gerichte vragen.
 
3. Geen tweede jij
Je voelt je onwillekeurig aangetrokken tot mensen die op jou lijken. In een sollicitatiegesprek vind je dan ook een manager die eigenlijk liever zou ondernemen aantrekkelijker dan die rare snuiter die het leuk vindt om de hele dag met mensen bezig te zijn.
 
4. Niet overschatten
Omdat managers zich per definitie overschatten check je hoe dan ook referenties. Vraag daar gericht naar en laat niet de sollicitant bepalen met wie je belt.
 
5. Duidelijke doelen stellen
Als je iemand hebt geselecteerd moet die precies weten wat jij van hem verwacht. Daarvoor heb je een strategie, op basis waarvan hij jaarplannen kan opstellen en jij je langetermijndoelen behaalt. En hij moet weten op welke kpi’s hij moet sturen.
 
6. Omgaan met demotie
Tenslotte moet jij kunnen omgaan met een nieuwe positie. Je bent vanaf dag één dat jouw manager start, niet meer de persoon waar medewerkers voor alles wat ze willen weten naartoe kunnen. Dat is wennen voor jou én voor je personeel. Medewerkers zullen, om de nieuwe manager heen, met jou willen praten. Opdat jij de positie van de manager niet onderuit haalt, moet je goed letten op wat je wel en niet zegt.
 
 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen