De overschatting van de manager

Jan Frens
23 februari 2021 in Leiderschap, Organisatie, Personeel, Strategie - Leestijd 0.5 minuut

 

Nederlandse managers overschatten zichzelf.

Een kwart van de bedrijven in ons land wordt bedroevend slecht gemanaged.

 

Dat kost bedrijven geld. Omzet en winst.

 

Nou is die overschatting in principe menselijk. Zo denken de meeste mensen ook dat ze een beter dan gemiddelde automobilist zijn.

 

Maar er speelt meer.

 

Jij overschat ook de manager. Het is namelijk net zo menselijk om aan de mening van een ander evenveel waarde toe te te kennen als aan die van jezelf. Ook als de relatie tussen jullie niet gelijkwaardig is.

 

Zo wordt de zelfoverschatting van de manager in stand gehouden.

 

Daarnaast heeft een manager, om goed te kunnen functioneren, een doel nodig: De bedrijfsstrategie die kan worden vertaald naar een afdelingsplan, waar de manager zijn personeel vervolgens op kan aansturen. Zonder doel kan hij niet scoren.

 

Tot slot gaat zelfoverschatting hand in hand met onkunde. Want hoe minder je weet, des te meer je denkt dat je weet. Veel managers zijn in hun functie ‘gerold’ en doen hun goedbedoelde maar niet onderlegde best. Managementprincipes zijn aan te leren. Daar zijn opleidingen voor.

 

Evalueer daarom het management in je bedrijf en onderneem de nodige actie. Dat levert jou meer omzet en meer winst op.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Organisatie, Personeel, Strategie

Gerelateerde artikelen