Groot denken

Jan Frens
5 september 2019 in Organisatie, Strategie - Leestijd 1 minuut

 

Als je bedrijf groeit, groeien ook de problemen. Die los je op binnen de jou bekende kaders: beschikbare mensen, middelen en locatie. Maar binnen dat kader neemt de druk toe en dat heeft faalkosten tot gevolg. Je zit aan de grens van het mogelijke.

Zo’n situatie vraagt om groot denken en grotere, veelomvattender oplossingen.

 

Wat is groot denken?

Groot denken betekent dat je een integrale visie hanteert en je niet laat beperken door beperkende overtuigingen.

Je accountant bijvoorbeeld zal jouw problematiek voornamelijk vanuit financieel/fiscaal perspectief bezien. Een zakenpartner zit in dezelfde situatie als jij, met dezelfde beperkende overtuigingen: dat het voor grote stappen te vroeg is, of dat deze te moeilijk zijn.

 

Een integrale visie houdt rekening met langetermijnvoordelen. Hoe zou je je bedrijf vormgeven als je opnieuw kon beginnen?

Is daarvoor een fusie nodig? Of moet je je bedrijf splitsen? Wat betekent een grote stap voor klanten en hoe zou jij je erbij voelen als je de nu steeds terugkerende problemen daardoor weet op te lossen?

 

Hoe te beginnen?

Het begint met het vinden van iemand die groot denkt en een brede aanpak voorstaat. Hij heeft oog voor alle aspecten: zoals commerciële, persoonlijke en financiële belangen en de ontwikkeling van de bedrijfswaarde op lange termijn.

Natuurlijk zie jij nu nog veel beren op de weg, maar die sturen we weg. En dan ontstaat er uitzicht op een mooie toekomst.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen