Groeipijn

Jan Frens
18 mei 2018 in Organisatie, Strategie - Leestijd 2 minuten

Zijn het drukke tijden in je bedrijf?

Dan is het tijd om stil te staan bij de vraag of jouw bedrijf de groei kan bijhouden, of dat het te hard gaat en je last hebt van groeipijn.

Je kunt groeipijn gemakkelijk over het hoofd zien. Je bent gewend aan problemen. Maar groeipijn is pijnlijker dan de problematiek waar je gewoonlijk mee te maken hebt. Groeipijn is een signaal dat je moet ingrijpen.
 
 
Signalen die duiden op groeipijn zijn:

  • De omzet groeit, maar de winst blijft achter.
  • Het aantal klachten neemt toe; je moet vaker je excuus aanbieden en/of je hebt met veel retouren te maken.
  • Je hebt liquiditeitsproblemen.
  • Alles lijkt moeizaam te gaan. Processen en procedures werken niet meer.
  • Medewerkers werken langs elkaar heen en vertrouwen elkaar niet meer. Jij bent niet langer in staat ‘de boel bij elkaar te houden’.
  • Je hebt geen overzicht; het ontbreekt je aan stuurinformatie.

 
Je moet ingrijpen. Daarvoor hoef je niet op de rem te gaan staan. Het vraagt een verandering van de manier van werken.

1.  Maak plannen

Maak duidelijk wat de strategie is en zorg ervoor dat deze wordt vertaald naar jaarplannen. Delegeer de uitvoering hiervan en richt een rapportagesysteem in.

 

2.  Creëer duidelijke functies

Zorg ervoor dat medewerkers weten hoe taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn verdeeld. Hevel taken en verantwoordelijkheden over als dat beter is. Neem afscheid van mensen die de groei van je bedrijf niet kunnen bijhouden of geef ze een andere functie.

 

3.  Richt het kantoor kantoor anders in

Bezie of het beter is als mensen een andere werkplek krijgen, bij elkaar moeten komen te zitten, of juist apart.

 

4.  Voer een nieuwe manier van werken in

Herbezie de manier van werken door processen opnieuw in te richten (overbodige handelingen eruit te halen, combineren van handelingen); nieuwe procedures en scripts te schrijven; handelingen te automatiseren.

 

5.  Ontwikkel een dashboard

Laat een dashboard ontwikkelen waaruit jij maandelijks, in één oogopslag, kunt opmaken hoe je bedrijf ervoor staat.

 

Begin met het ontwikkelen van je strategie, ook al heb je het nu druk. Dat lijkt heel veel werk, maar hiervoor kun je derden inschakelen om je te ondersteunen. De rest volgt dan vanzelf.

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen