Eenvoudig verbeteren in 5 minuten per week

Jan Frens
19 mei 2017 in Organisatie, Strategie - Leestijd 2 minuten

Heb je vijf minuten? Of ben je liever over vijf jaar, vijf maanden lang, full time, druk met een project?

Met een nieuwe website bijvoorbeeld, of een herinrichting van processen. Met iets dat je veel eerder had moeten doen en dat voor de continuïteit van je bedrijf van groot belang is.

Met Kaizen heb je direct resultaat

Het is geen exacte wetenschap. Je kunt over vijf jaar ook tien maanden druk zijn, of het kost je een kwartier per week. Maar als je wekelijks tijd kort de tijd neemt om na te denken over verbeteringen en deze door te voeren, voorkom je dat je in de verdere toekomst een grote innovatieslag moet doen.

Het is het Kaizen-principe: een Japanse aanpak voor verbeteringen in productie, processen en op de werkvloer. De verschillen met traditionele innovatie zijn als volgt:

Kaizen Innovatie
Proces dat continu plaatsvindt Een enkelvoudig project
Vraagt tijd en aandacht Vraagt een investering
Kleine veranderingen Ingrijpende en grootschalige verandering
Steeds verbeteren van bestaande producten en processen Een volledig nieuw product of proces ontwerpen
Alle medewerkers doen mee Een select groepje werkt eraan
Direct resultaat Uitgesteld resultaat
Lage kosten Hoge kosten

Kaizen is niet vanzelfsprekend

Voor Kaizen kun je iedereen in je bedrijf inzetten. Op de werkvloer zijn ideeën genoeg. Alleen benoemen de meeste medewerkers onvolkomenheden niet, althans niet bij jou als ondernemer. Wel klagen ze bij collega’s.

Je zult je medewerkers dan ook moeten ‘opleiden’. Ieder mens streeft naar continue verbetering van zijn omstandigheden. Die houding, die thuis zo gewoon is, moet je naar binnen halen.

Kaizen introduceren

Dat doe je door er veel aandacht aan te besteden, bijvoorbeeld in werkoverleggen. Daar is Kaizen een vast agendapunt. Je legt steeds weer uit wat de noodzaak is voor jouw bedrijf, en hoe iedereen zijn bijdrage kan leveren. Je benoemt successen, hoe klein ook, en je geeft tijd en ruimte om verbeteringen door te voeren.

Dat maakt jouw bedrijf efficiënter, effectiever én leuker om in te werken.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen