Wat ging er verkeerd?

Louise Knegtel
20 januari 2017 in Organisatie, Strategie - Leestijd 1.5 minuut

wat ging er verkeerd

Het is een universeel fenomeen. We zijn als mens van nature optimistisch. Beter ook maar, want je zou je bed niet meer uitkomen als je een continue focus had op gevaren en risico’s.

Dat optimisme heeft jou als ondernemer gebracht waar je nu bent. Toch is het goed om wat pessimisme in je ondernemerschap toe te laten.

Zonder optimisme komt niets tot stand

Door een teveel aan optimisme mislukken productinnovaties. Een te positieve kijk op de toekomst heeft talloze bedrijven tot een faillissement gebracht. Er gebeuren ongelukken omdat we met een roze bril op lopen.

Je hoeft zelf geen pessimist te worden. Maar vraag wel geregeld aan anderen om jouw plannen, toekomst of situatie vanuit het donkerst mogelijke standpunt te bekijken. Daarvoor kun je twee beproefde methodes gebruiken.

Je leert niets van mensen die het met je eens zijn

1. Stel de standaardvraag ‘Wat ging er verkeerd?’

In een vergadering of overleg kan enthousiasme aanstekelijk werken. Optimisme is besmettelijk.
Maak er dan ook een gewoonte van om geregeld, en niet alleen bij nieuwe ontwikkelingen, maar ook als een project gaande is, de volgende vraag te stellen:

“Het is drie jaar na nu. Het project is jammerlijk de mist in gegaan. Wat is er verkeerd gegaan?”

Zo dwing je mensen om buiten hun kaders te denken en nieuwe risico’s te identificeren. Dat levert een beter eindproduct op.

Fouten, tekortkomingen en gebreken in onze bedrijfsvoering zien we over het hoofd

2. Stel een ‘Red Army Team’ samen

Rode teams worden in het leger en door veiligheidsdiensten gebruikt om zwakheden in systemen bloot te leggen. Zo’n team bestaat uit originele denkers, die niet worden gehinderd door conventies en die oog hebben voor details.

Een rood team gebruikt methoden die in het gebruikelijke leven niet zijn geoorloofd. Rode teamleden krijgen toegang tot informatie die voor een gewone werknemer niet toegankelijk is. Ze stellen impertinente vragen.

Zo’n rood team stel je samen als er veel aan is gelegen dat jouw project of productinnovatie slaagt.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen