Wil je het komende decennium overleven?

Jan Frens
16 september 2016 in Organisatie, Sales, Strategie - Leestijd 2,5 minuten

travel items -binocular, map, coffee, camera and phone

We leven in het begin van een nieuw internettijdperk. Daarin is internet een integraal onderdeel van: alles.

Als ondernemer moet je je afvragen of jouw product of dienst in dat tijdperk wel bestaansrecht heeft.

Dreiging uit onverwachte hoek

Traditionele concurrenten hebben een met jou vergelijkbare werkwijze en jij onderscheidt je van hen door het op een aantal aspecten beter te doen.

Nieuwe concurrentie heeft een andere aanvliegroute om jouw klant te bedienen. Daarbij maakt ze gebruik van het volledige internetpotentieel.

Waar jij je beperkt tot de inzet van website, webshop of app, zet jouw nieuwe concurrent internet in om een totaal nieuwe vorm van dienstverlening, beleving of gebruik te bieden. Dat veroorzaakt een totaal nieuw ondernemerslandschap.

Wie is die nieuwe concurrent?

Jouw nieuwe concurrent hoeft niet in dezelfde branche actief te zijn. Die kan uit onverwachte hoek komen. Zo is Uber geen taxibedrijf en Airbnb geen horecabedrijf.

Hoe dan ook is hij een creatieve denker en een ondernemer met een missie, die niet bang is voor een beetje risico.

Met een beetje geluk slaat die omschrijving op jou en wordt jíj je nieuwe concurrent.

Kannibaliseer jezelf voordat iemand anders het doet

Hoe kannibaliseer je jezelf

  1. Gedraag je als start-up

Begin met niets. Vergeet je huidige werkwijze. Denk vanuit een behoefte van een doelgroep. Vergeet ook wat je denkt te weten van je huidige klanten want die vormen maar een splinter van de hele doelgroep. Bij het denken in oplossingen bedien je je van het volledige potentieel dat techniek je te bieden heeft.

  1. Kom uit je comfortzone

Durf oude producten en diensten die nog winstgevend zijn in te ruilen voor iets nieuws. Durf jezelf opnieuw uit te vinden. Je moet weer gaan leren, (nog) harder werken en dus gezond leven.

  1. Maak je missie even belangrijk als winst

In de oude wereld zijn veel bedrijven uitsluitend op aarde om de eigenaar van een goed pensioen te voorzien. In de nieuwe tijd gaat winst maken hand in hand met een sociale missie, met de wens een betere wereld te creëren.

  1. Denk in partnerships

Ga partnerships aan met anderen. Samen vorm je een front dat niet kan worden genegeerd. Door met gevestigde partijen samen te werken bereik je schaalgrootte (zoals Tesla dat doet opdat er voldoende laadstations komen). En werk samen met overheden voor funding en noodzakelijke ondersteuning (zo kan een zelfrijdende auto niet worden getest zonder overheidssteun).

Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen 

 

Wil je zelf niet (weer) de barricaden op als startend ondernemer?

Bereid je er dan in ieder geval op voor dat je binnenkort uit je comfortzone zult moeten komen, en dat je een enkelvoudige focus op winst zult moeten aanvullen met een sociaal oogmerk. Want het nieuwe tijdperk is begonnen en het is slechts een kwestie van tijd voordat je de gevolgen daarvan gaat ervaren.

Bron: The Third Wave, Steve Case, New York 2016


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Sales, Strategie

Gerelateerde artikelen