Beperk verlies door het te omarmen!

Jan Frens
19 februari 2016 in Crisis, Organisatie, Strategie - Leestijd 3 minuten

beperk_verlies_loyal_partners

Als ondernemer overkomt het je waarschijnlijk meer dan eens. Je bent een richting opgeslagen of een project begonnen dat niet goed uitpakt. Maar omdat je er al heel wat tijd en geld in hebt zitten geef je niet zomaar op.

En als er geen winst in zit, wil je in ieder geval je inleg terug. Zelfs tegen beter weten in, zoals bijvoorbeeld bij:

 

  • De introductie van een product waar je een berg ontwikkelingskosten in hebt zitten, maar dat niet goed wil lopen.
  • Een duur personeelslid waar je hoge verwachtingen van had, veel tijd en geld in hebt gestopt maar dat maar niet goed gaat presteren.
  • Een samenwerkingsverband dat veelbelovend leek, waar je veel inzet op hebt gepleegd maar dat niet van de grond komt.

Als je zo’n situatie laat voortduren zonder in te grijpen, kost je dat veel. Je loopt een financiële verlies op, maar het levert je ook een deuk op in je zelfvertrouwen en het kan je zelfs je plezier in het ondernemen ontnemen.

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, het is moeilijk om met verlieslijdende projecten te stoppen

Herken de signalen en leer op tijd te stoppen

Achteraf is het wel altijd wel duidelijk. Je had eerder moeten stoppen en je verlies moeten nemen toen het nog enigszins acceptabel was. Maar op het moment zelf ging dat volledig tegen je gevoel en je principes in.

Als je de drie alarmsignalen die een groot verlies aankondigen bij jezelf leert herkennen, kun je er in de toekomst voor zorgen dat je je verlies beperkt.

Signaal 1 – Achter je verlies aanhollen

Onwillekeurig reageer je heftig op verlies. Alleen al het woord ‘verlies’ roept een sterke reactie bij je op. Bij ‘winst’ heb je lang niet zulke heftige emoties. Dat fenomeen heet verliesaversie. Om de negatieve emoties die met verlies gepaard gaat te voorkomen ga je harder werken. Je negeert signalen die aangeven dat je geen kans maakt en de race al gelopen is. Je doet er alles aan om je verlies goed te maken. In de tussentijd wordt je verlies alleen maar groter. Dat is achter je verlies aanhollen.

Signaal 2 – Een tomeloze inzet

Je geeft niet snel op. Dat is een belangrijk kenmerk van jou als ondernemer. Helaas loop jij om die reden extra risico om je verliezen hoog op te laten lopen.
Je verlaat niet zomaar een eenmaal ingeslagen weg, ook al zijn de omstandigheden veranderd. Je hebt je aan een doel gecommitteerd en je zet je daar voor de volle 100 procent voor in. Daarbij ben je een optimist – anders was je zeker niet gaan ondernemen – en dus verwacht je dat jouw inzet iets goeds oplevert. Je hebt een tomeloze inzet.

Signaal 3 – Te snel positief oordelen

Je kende initieel waarde toe aan je initiatief (zoals het project, de medewerker of samenwerking). Je verwachtte er veel van. Die waarde zet zich in jouw denken vast en alle ervaringen die je daarna opdoet worden gekleurd door die waarde. Je interpretatie van gebeurtenissen wordt dus beïnvloed door een oude toegekende waarde. Wanneer iemand zich kritisch uitlaat over de gang van zaken, zul jij je daartegen verzetten. Je hebt direct een positief oordeel klaar.

Hoe eerder je de alarmsignalen herkent, des te meer je je verlies kunt beperken

De praktijk van ‘je verlies omarmen’

Het vergt oefening om jezelf en je eigen handelen van een afstandje te bekijken. Maar het is de moeite waard. Hoe eerder je de signalen herkent, des te kleiner je verlies.
Kijk wel uit met wie je je voornemens deelt om je verlies te nemen en te stoppen met jouw initiatief. Leveranciers, medewerkers of anderen die een belang hebben bij de voortgang kunnen al hun creativiteit inzetten om je om te praten. Ook zij hebben last van van dezelfde symptomen!

 

 

 

Bron: Ori & ROM Brafman, Onderstroom, Amsterdam 2010


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Crisis, Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen