Goed idee. Doen we niet.

Jan Frens
30 oktober 2015 in Creativiteit, Organisatie - Leestijd 2 minuten

goed idee
Je ondernemerschap is ooit met een goed idee begonnen. En ook na jaren ondernemerschap is het hebben van nieuwe ideeën je waarschijnlijk niet vreemd. Nieuwe ideeën zijn nodig voor vernieuwing en innovatie in je bedrijf.

Maar wist je dat de manier waarop je met je nieuwe ideeën omgaat mede bepaalt of je succesvol bent?

Creativiteit hoort bij ondernemerschap

Als ondernemer ben je creatief. In je werk wordt die creativiteit continu getriggerd.
Het is daarbij verleidelijk om je ideeën met anderen – medewerkers of klanten – te delen. Om reacties te peilen, ze te inspireren, uit pure passie of juist verveling, of omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt als ondernemer.

Wanneer gaat het fout

Er is niets mis aan het hebben van nieuwe ideeën. Het gaat pas verkeerd als je er te vroeg mee naar buiten komt en je je ideeën niet eerst op haalbaarheid hebt getoetst. Zo’n 80 procent van je ideeën zul je namelijk nooit ten uitvoer brengen. Je deelt dus ideeën die nooit het zien daglicht zullen zien en daardoor:

 

  • communiceer je impliciet dat wat jullie nu aan producten en diensten hebben niet goed genoeg is.
  • raken medewerkers afgeleid. Ze zullen het nieuwe omarmen en zich minder richten op het verbeteren van de kwaliteit van het bestaande.
  • ondergraaf je je autoriteit want “we roepen hier zo vaak iets dat toch niet gebeurt”.
  • geef je als leider het voorbeeld dat het continu hebben van nieuwe ideeën belangrijk is. Dat versnippert de aandacht van iedereen.

Hoe ga je wel met nieuwe ideeën om

Voordat je met een nieuw idee naar buiten komt heb je een redelijk gedegen onderzoek gedaan:

 

  • Is het technisch mogelijk om je nieuwe idee te realiseren.
  • Heb je er wel de juiste organisatie voor.
  • Heb je er tijd voor.
  • Sluit het aan op de behoefte van je klant en wat kost het als dat niet zo is en je een nieuwe markt moet aanboren.
  • Heb je alternatieven in huis, dat wil zeggen producten of diensten waar je weinig aandacht aan schenkt maar die wel potentie hebben.
  • En je controleert of het commercieel haalbaar is, door alle kosten van de ontwikkeling en introductie te delen door het verwachte aantal af te zetten producten. Daarbij tel je de kostprijs en winstmarge op. Bij twijfel toets je je idee in de markt.

 

Het simpelweg beantwoorden van deze vragen werkt ontnuchterend. Dat is jammer omdat je in veel gevallen actief je eigen idee moet afschieten.
Maar het is goed voor je bedrijf. Succesvol ben je door gewoon hard te werken en helaas dragen nieuwe ideeën daar maar beperkt aan bij.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Creativiteit, Organisatie

Gerelateerde artikelen