Tekort komen en niets doen?

Jan Frens
12 januari 2018 in Organisatie, Personeel, Strategie - Leestijd 1,5 minuut

Tekort komen en niets doen

Als je van een bepaalde grondstof afhankelijk bent, zoals staal of graan, dan zul je altijd goed in de gaten houden of je voldoende voorraad hebt en of je onder de juiste condities kunt inkopen.

Als je een tekort of prijsstijging ziet aankomen, dan onderneem je actie.

 

Zonder arbeid geen productie

De periode van overschot aan arbeidskrachten is geweest. We zitten tegen een kritische grens van 4% werkeloosheid aan.

In de industrie en de bouw is al sprake van een productiebelemmerend personeelstekort. Ook in de ICT en horeca zijn er tekorten. In de huidige hoogconjunctuur is het wachten op algehele krapte op de arbeidsmarkt.

Dat heeft gevolgen voor iedere ondernemer. Zonder grondstof kun je niet leveren. Zonder arbeid ook niet.

 

Beschouw personeel als grondstof

Beschouw daarom personeel als grondstof en volg de principes die daarvoor gelden. Welke keuzes heb je:

 

  • Afwachten, te zijner tijd een beperking van je productie accepteren en eventueel vaste klanten moeten teleurstellen.
  •  

  • Je wacht af en schakelt in het moment: hier en daar mensen wegtrekken tegen een hoge prijs.
  •  

  • Je treft voorzorgsmaatregelen. Je legt nu een hogere ‘voorraad’ aan. Dat kost geld, maar je garandeert toekomstige productiecapaciteit. De kosten hiervan kun je op verschillende manieren verantwoorden.
     

    • Er is voldoende te doen in je onderneming, bijvoorbeeld aan projecten, en daarvoor kun je extra capaciteit inzetten. Hierdoor presteer je beter en krijg je meer opdrachten.
    • Je accepteert nu hogere lasten maar bij een oplopende prijs heb jij meer marge.
    • Je verliest geen opdrachten omdat je voldoende kunt leveren. Sterker nog, alleen zo kun je groeien.

 

Ondernemen is risico nemen. De ondernemer in jouw branche die dit het meeste aandurft, is de winnaar van de toekomst.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel, Strategie

Gerelateerde artikelen