Afgelopen jaren was het personeelsverloop extreem laag. Er heerste angst. Maar daar is geen sprake meer van.
Inmiddels zul je ervoor moeten zorgen dat goede medewerkers je niet verlaten voor groener gras bij de buren.
De top 3 redenen om ontslag te nemen
Een aantrekkelijke werkgever is een werkgever waar je trots op kunt zijn. Zo’n ambitieus bedrijf dat groeit en regelmatig successen viert. Een bedrijf waarover tijdens verjaardagen wordt gezegd dat het er zo leuk werken is.
Dat is in tegenstelling tot wat meestal wordt gehoord tijdens feestjes en partijen. Daar wordt door werknemers vooral veel over de baas geklaagd. Toch is waarover wordt geklaagd niet altijd de reden waarom mensen je verlaten. Dat zijn:
- Zwaar onderbetaald worden
- Geen uitdaging of mogelijkheid te groeien
- Een andere weg in willen slaan
Iemand die een koerswijziging voor ogen heeft houd je niet tegen. Maar aan onvrede kun je iets doen.
Houd ‘Behoud-interviews’
Goede werknemers zijn van enorm groot belang voor het succes van jouw bedrijf. Die verdienen aandacht, inspanning en beloning.
En omdat de kosten van het vervangen van een goede medewerker vele malen hoger zijn dan die voor het behouden ervan, kun je hier maar beter mee aan de slag gaan.
Behoud-interviews leveren je informatie op over waarom medewerkers voor je (blijven) werken, wat je goed doet – en dus vooral moet blijven doen – en wat je kunt verbeteren.
Omdat je in een interview, anders dan in een enquête, open vragen stelt en in dialoog bent, geeft het je ook de kans direct de relatie met je medewerkers te verbeteren. Hij of zij voelt zich gehoord en gerespecteerd en dat alleen al is winst.
Loop je risico?
Wellicht heb je de angst dat er in zo’n interview direct naar een loonsverhoging wordt gevraagd. Afgezien van de vraag of die angst terecht is, als dat gebeurt is er een behoefte. Het ligt dan maar op tafel. Je medewerker loopt er ongetwijfeld al veel langer mee rond.
De interviews houd je uitsluitend met medewerkers die je ook daadwerkelijk wilt behouden. Het signaal dat je op dat moment krijgt, is dan ook van grote waarde. Geef aan dat je het hebt genoteerd.
Laat je er verder niet door van de wijs brengen. Maak het interview in zijn geheel af. Bepaal achteraf welke en in hoeverre je de verbeterpunten, inclusief de vraag naar een hoger salaris, kunt inlossen en presenteer je medewerker dit pakket.
Inhoud van een behoud-interview
De vragen die je stelt zijn aanvankelijk veilig en worden steeds specifieker, een voorbeeld hiervan:
- Wat vind je het leukste van je werk in ons bedrijf?
- Wat bevalt je het minst in je werk in ons bedrijf?
- Wat zou je het meest missen in je huidige werk als je het niet meer kon doen?
- Hoe tevreden ben je met je werk op een schaal van 1 tot 10?
- Wat is er nodig om die score te verhogen?
- Hoe aantrekkelijk vind je ons als werkgever op een schaal van 1 tot 10?
- Wat kunnen we doen om die score te verhogen?
- We zeggen dat we <vertel hier over je missie of strategische plannen>. Vind je dat we deze belofte nakomen?
- Vind je je werk betekenisvol, zinvol, dient het in jouw ogen een hoger doel?
- Heb je in ons bedrijf voldoende mogelijkheden om te groeien en te leren, en zo niet, wat heb je nodig om dit wel te kunnen?
- Vind je dat je voldoende wordt ondersteund in je functioneren, door collega’s of mijzelf?
- Zijn er werkzaamheden die je er graag bij zou willen doen?
- Welke functie ambieer je na deze?
- Wat zou voor jou een reden zijn om ons bedrijf te verlaten?
- Vind je dat we je een marktconform salaris betalen?
- Wat zou je aangevuld willen zien in de secundaire arbeidsvoorwaarden?
Sluit af met de melding dat het je als doel hebt een aantrekkelijke werkgever te zijn. Dat je vaker dergelijke interviews wilt houden. Beloof niet teveel maar laat wel weten dat je met (een selectie van) de uitkomsten aan het werk gaat. Dat moet je dan overigens wel ook echt doen, anders is het effect averechts.
Wil je overleggen? Neem dan contact op met janfrens@loyalpartners.nl.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.