Brainstormen is zonde van je tijd

Jan Frens
15 april 2016 in Creativiteit, Personeel - Leestijd 2 minuten

brainstormen_is_zonde_van_je_tijd_loyal_partners

Heb je inspiratie nodig? Wil je nieuwe ideeën, creativiteit en het beste uit je team halen? Ga dan niet brainstormen. Brainstormsessies zijn namelijk contraproductief.

 

Mensen zijn op hun best als ze individueel werken. Voor creativiteit zijn namelijk de menselijke ingrediënten ‘Passie’ en ‘Kennis’ benodigd, en beide komen niet tot zijn recht in een groep.

Nadenken heeft vrijheid nodig

Gepassioneerd nadenken vindt plaats in vrijheid: op jouw tempo en op jouw voorwaarden. In een groep bepaalt iemand anders wanneer je met ideeën mag komen en wanneer je daarmee moet stoppen. Het tempo wordt bepaald en als het tegenzit ook nog de denkrichting. Dat is funest voor jouw creatieve proces.

In een groep loop je daarnaast het risico dat er een gemeenschappelijke denkrichting ontstaat en ideeën daarbuiten geen kans krijgen zich te ontwikkelen. De kennis van de individuele teamleden wordt niet ten volle benut.

Regels werken beperkend voor de creativiteit

De groep denkt niet na

Mensen zijn op hun creatiefst als ze individueel nadenken. Dat doen ze door in hun hoofd een mogelijke oplossing te bedenken, deze te bekijken en steeds te verbeteren. Daarna spreken ze zich er pas over uit.

In een groep deel je je ideeën direct. Het denkproces waardoor je individueel tot kwalitatief betere resultaten komt, blijft in een groep achterwege.

Bovendien zullen sommige mensen zich door de aanwezigheid van anderen gehinderd voelen om met rare (en dus creatieve) ideeën op de proppen te komen. En dat gebeurt hoe dan ook, alle aanmoedigende inspanningen van de leider ten spijt.

Individuele mensen hebben kennis. Werken in een groep maakt dom

De kloof tussen praten en doen

Creativiteit moet je ‘doen’. Om een idee uit te werken moet je inzet plegen. Je wordt daarbij voor nieuwe uitdagingen geplaatst en die moet je het hoofd bieden. Creativiteit is actie.

Brainstormen is net als vergaderen een praatbijeenkomst. Er gebeurt niets.

Over creativiteit praat je niet; creativiteit moet je doen

Hoe meer praatsessies je in je bedrijf organiseert, des te minder creativiteit je kunt verwachten. Creatieve organisaties kennen daarom zo min mogelijk vergaderingen. En als die al moeten plaatsvinden, doen daar zo weinig mogelijk mensen aan mee.

Je weet wat je te doen staat!

Bron: How to fly a horse, Kevin Ashton, New York 2015


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Creativiteit, Personeel

Gerelateerde artikelen