Mijn 5 grootste ondernemersfouten

Jan Frens
8 december 2017 in Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 4 minuten

Mijn-5-grootste-ondernemersfouten-de-biecht-van-Jan

Van fouten leer je, als het goed is. Alleen is het zien van patronen in je optreden als ondernemer lastig omdat je voor je eigen tekortkomingen vaak een blinde vlek hebt.

Toch kan het goed zijn om hierbij stil te staan. Dat doe je niet graag. Het lijkt je zelfvertrouwen te ondermijnen en het is confronterend. Door het toch te doen neem je er afstand van.

Mijn zakenpartner Louise ging me voor. Als aanmoediging voor alle ondernemers hierbij mijn 5 grootste ondernemersfouten.

 

1. Te lang doorgaan met een project waarvan je weet dat het niet goed komt

We waren disruptief. We trokken de grootste klanten aan en lieten de grootste concurrenten achter ons. Ik dacht dat we iedere klant moesten kunnen bedienen en zo de concurrentie definitief het nakijken konden geven.

Daarom voegde ik versneld producten en diensten toe, ik kocht er kennis voor in en nam personeel aan. Maar ik nam te weinig tijd om te testen. Zo verliep een korte pilot weliswaar goed, maar in de praktijk bleek een product niet onder alle omstandigheden overeind te blijven. Ik kreeg klachten.

We probeerden de gaten te dichten. Ik had immers enorm geïnvesteerd en klanten beloftes gedaan.

Het was me inmiddels wel duidelijk dat dit product gewoon niet goed genoeg was, maar ik stelde het onvermijdelijke veel te lang uit: de stekker moest eruit.

Dat uitstel heeft direct en indirect veel geld gekost. Maar het meest vervelende vond ik dat iedereen weliswaar waardeerde dat ik volhield, maar dat ik intussen voelde dat het onze goed opgebouwde naam en kwaliteit aantastte.

 

2. Mensen een bepaald vermogen toedichten

Ik zag bij sommige personeelsleden ambitie aan voor kennis. Ik wilde graag geloven dan ‘willen’ synoniem was aan ‘kunnen’, en ik kwam van een koude kermis thuis.

Het paste in mijn beeld van stimulerend leiderschap, maar ik schaadde hiermee niet alleen het bedrijf, óok het personeel.

Ik was er als baas verantwoordelijk voor dat iemand niet meer wilde dan hij kon. Ik hield mezelf voor de gek en het is niet ondenkbaar dat ik hiermee carrières heb beschadigd.

 

3. Te weinig profiteren van mijn vrijheden als ondernemer

Werken moest zichtbaar zijn en het liefst gepaard gaan met zweet. En stress. De tijd nemen om eens goed na te denken vond ik hetzelfde als niets doen en dat leek op vakantie. Ik voelde me dan ook schuldig als ik dat deed.

Ik was gericht op een teamprestatie waarbij ik mezelf als gelijkwaardig teamlid positioneerde. Ik vervulde in de uitvoering van taken en mijn tijdsbesteding een voorbeeldfunctie.

Dat bleek een misverstand. Ik dacht dat mijn personeel het heel belangrijk vond dat ik gelijkwaardig was, maar de groep verwachtte juist dat ik me als leider opstelde die als kapitein op het schip zorgde voor de koers van het bedrijf. En daar hoort afstand nemen, en nadenken bij.

 

4. Te weinig beheersing tonen

Ik had onvoldoende door hoezeer ik een voorbeeldfunctie had. Zo had ik aan de verkoop opgedragen dat er niet kon worden afgeweken van de standaard. Maar ik maakte me daar zelf wél schuldig aan. Ik kende immers als geen ander de mogelijkheden en ik had de bevoegdheden.

Dan praatte ik mijn uitzondering goed (“dit ligt net even anders”). Maar intussen ondermijnde ik mijn eigen beleid en gingen mijn ‘uitzonderingen’ ten koste van de winst.

Ook leefde ik niet erg gezond. De stress ging ik te lijf door flink door te zakken. Ik at slecht, sliep slecht en was niet fit. Ik gaf een slecht voorbeeld, want het kan niet anders dan dat dat aan me te zien en te merken was.

 

5. Te laten beseffen dat ik geen manager was

Ik heb mezelf heel erg geplaagd met het idee dat een ondernemer ook een goede manager moet zijn.

Ik deed managementopleidingen om er achter te komen dat die alleen voor managers werden gegeven en ik geen aansluiting had. Ik dacht dat ik het moest kunnen, en dat het een simpele kwestie was van graag genoeg willen.

Ik deed mijn personeel zelfs beloftes; ik zou het beter gaan doen!

En ik had pas laat door dat er een groot verschil is tussen ondernemers en managers. Dat de boeken die ik las waren geschreven door managers. Dat de begrippen ‘manager’ en ‘ondernemer’ door elkaar worden gehaald.

De managing director die ik uiteindelijk aanstelde had eigenlijk 5 jaar eerder moeten beginnen. Want ík ben ondernemer.

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen