Mijn 5 grootste ondernemersfouten (Louise)

Louise Knegtel
20 oktober 2017 in Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 3 minuten

Mijn 5 grootste ondernemersfouten LKn

Tenenkrommend; en voor zover ze onoplosbaar leken benamen ze me het plezier in het ondernemen. Dat was toen.

Jaren later is het best leuk ze te delen; mijn 5 grootste ondernemersfouten.

Ik deel ze opdat je erom kunt lachten als je je erin herkent, of om je te bewegen hulp te zoeken.

 

1. Vrienden worden met mijn personeel

Het ondernemerschap stelde me voor onnoemlijk veel vragen. Ik was collega’s gewend, dus deelde ik mijn vragen en onzekerheden met mijn personeel.

Ik kwam op hun verjaardagen, ze pasten op de hondjes en ze waren uitstekend op de hoogte van mijn privéleven. Weinig bleef ze gespaard.

Dat werkte prima zolang er sprake was van een enthousiast pionierend vriendenclubje. Maar toen de zaken serieuzer werden, complexer en er structuur moest komen was ik nergens. Ik had geen leiderschapspositie en geen enkel benul hoe ik die alsnog nog verwerven.

Dat leidde tot muiterij, ziekmeldingen, kampen in het bedrijf en een productiviteit van niks. Met mijn handen in het haar leerde ik gelijk ook dat er als ondernemer geen ‘easy way out’ is.

 

2.  50/50 Aandelenverhouding

Je stapt er vol vertrouwen in. De toekomst ziet er zonnig uit. Je bent elkaars gelijke dus je denkt dat het een eerlijke aandelenverhouding is. Ieder de helft.

Maar een zakelijk partnerschap gaat net als het huwelijk niet altijd over rozen.

Ik was het bedrijf ooit begonnen in de wetenschap dat ik er ook ooit weer afscheid van zou nemen. Nu had ik een leuke positie in de markt opgebouwd maar de lust was me behoorlijk ontnomen (zie mijn fout hierboven). Ik vond het een prima moment om het bedrijf te verkopen.

Daar was mijn partner het niet mee eens. Hij verhinderde de verkoop. In de verstoorde verhouding die ontstond was overleg niet meer mogelijk.

Met de gelijke aandelenverhouding gold het recht van de sterkste en ik dolf het onderspit. Ik bleek in zee te zijn gegaan met een narcist en zo iemand krijgt bijna altijd zijn zin.

 

3.  Te vroeg uitbreiden

De beginjaren van het bedrijf verliepen stormachtig goed. We sloegen de spijker op zijn kop met een vernieuwend concept in een nichemarkt.

Het was dan misschien niet de wereld die aan onze voeten lag, maar er was wel belangstelling uit buurlanden. Geweldig spannend en onmogelijk om niet iets mee te doen. Twee buitenlandse vestigingen waren het gevolg.

Alleen was onze organisatie daar nog niet op toegerust. We hadden nauwelijks structuur, systemen en procedures en ik had niet goed nagedacht over de ongelofelijke hoeveelheid (vertaal)werk die op ons af kwam.

De Nederlandse vestiging dreef op ons tomeloze enthousiasme. De buitenlandse vestigingen moesten zichzelf zien te bedruipen. Die kwamen dan ook niet goed uit de verf.

 

4.  Opportunistisch aannamebeleid

Ik trok mensen aan die zich in mijn nabije omgeving bevonden. In het sollicitatiegesprek stelde ik niet de goede vragen, ik hoorde wat ik wilde horen en belde geen referenties na.

Als ik het idee had dat het paste met het profiel was de deal gauw beklonken. Of ik had niet eens een profiel en geloofde het zo ook wel.

Het was een recept voor mislukking. Buiten de ‘harde kern’ was het een komen en gaan van personeel. Naast de onrust die dat veroorzaakte verhinderde het groei.

 

5.  Een overlopende overlopende inbox

Ik had geen controle over mijn e-mail. In drukke tijden, als er weer een gat in de bezetting was gevallen, een beurs moest worden gedraaid, of als er materiaal ontwikkeld moest worden voor een buitenlandse vestiging, liep mijn inbox over.

Dan behandelde ik van de verse e-mails de belangrijkste. De rest zakte weg in een moeras.

Ik kan niet anders denken dan dat mij dat veel heeft gekost. Is het niet in harde omzet, dan wel heeft het het vertrouwen van klanten of leveranciers geschaad en mijn reputatie beslist geen goed gedaan.

 

 

Deze tijd ligt gelukkig ver achter me. In ons huidige bedrijf komen de ervaringen uit ons verleden – dus ook de fouten – ons goed van pas.

Wil je weten wat dat voor jou kan betekenen? Mail dan louiseknegtel@loyalpartners.nl.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling