Zo houd je personeel gemotiveerd

Jan Frens
5 mei 2022 in Organisatie, Personeel - Leestijd 1,5 minuut

 
Ze zijn niet voor niets bij je komen werken. Waarom raken medewerkers dan gedemotiveerd?

In een overspannen arbeidsmarkt is het behouden van talent van cruciaal belang. Voorkom vroegtijdig vertrek door te werken aan de belangrijkste redenen waarom ze de lust in het werk verliezen:

 

1. Mijn werk is waardeloos

Als je niet duidelijk kunt maken dat het werk bijdraagt aan een doel dat door werknemers wordt gewaardeerd, zal er geen motivatie zijn om het werk te doen. Dat doel kan persoonlijk zijn, bijvoorbeeld doordat er wordt gewerkt aan het leren van een vaardigheid. Maar ook overkoepelend, doordat het werk aansluit op de strategie en essentieel is voor het hogere doel van het bedrijf.

 

2. Ik heb nergens tijd voor

Het bieden van een goede balans tussen werk en privé is een must. Dat kan door veel vrije tijd mogelijk te maken of met flexibele werktijden te werken. Zelfbeschikking is een belangrijke component voor werkgeluk.

 

3. Mijn werk is niet interessant

Niet alles wat een medewerker doet kan spannend zijn, maar er moet een balans zijn tussen het meer en minder uitdagende werk. Zorg ervoor dat je hier regelmatig met medewerkers over spreekt.

Dat kan door gebruik te maken van een persoonlijk ontwikkelplan (POP). Bijna iedereen waardeert de mogelijkheid om zichzelf te verbeteren door kennis en vaardigheden uit te breiden. Het vooruitzicht op progressie is motiverend.

 

4. Ik wil (kan) dit niet

Doet iemand niet dat wat hem is opgedragen of gooit hij het bijltje erbij neer en meldt hij zich ziek, dan kan die persoon zich onmachtig voelen om het werk gedaan te krijgen. Iets niet doen is vaker een kwestie van ‘niet kunnen’ dan ‘niet willen’. Help in dat geval de medewerker bij het winnen van vertrouwen, door hulp te bieden, tools aan te reiken, tijdsdruk weg te nemen en aan te geven dat er fouten gemaakt mogen worden.

 

5. Ik heb een slechte baas

Om een groep mensen tot een team van gemotiveerde mensen te smeden is een verbinder nodig. Dat is iemand die continu ‘aan’ staat voor personeel en zijn aandacht evenredig verdeelt. Iemand die successen viert en schouderklopjes geeft, zonder ervoor terug te deinzen hard op te treden als dat nodig is. Het is iemand die medewerkers een stem geeft en naar hen luistert. Die ervoor zorgt dat iedereen aansluiting heeft binnen het team en oog heeft voor het psychische welzijn van medewerkers.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen