Staan al jouw tarieven op je website?

Louise Knegtel
15 september 2017 in Klantgerichtheid, Sales, Strategie - Leestijd 3 minuten

Transparante tarieven

Het is ondenkbaar dat een retailer geen prijzen op zijn website zet. In de zakelijke markt wordt daar vaak nog steeds anders over gedacht. Veel productleveranciers en vooral dienstverleners zijn niet transparant over hun tarieven.

Drogredenen om niet transparant te zijn

Je kunt bang zijn dat de concurrentie zijn voordeel doet met jouw prijsinformatie. Maar de concurrentie heeft nu ook al legio mogelijkheden om achter je tarieven te komen.

Of je kunt denken dat je je tarief alleen in een persoonlijk gesprek kunnen uitleggen. Meestal klopt dat niet. Wat je kunt vertellen kun je opschrijven. Tenzij je iets te verbloemen hebt.

Transparantie schept vertrouwen

Volledig transparant zijn over wat jouw product of dienst kost levert orders op.
Als je denkt dat dat niet voor jouw bedrijf geldt, kun je je afvragen wat je eigen behoefte is als je op zoek bent naar een soortgelijk product of dienst. Of beter nog, ga in de schoenen van je potentiële klant staan.

    1. Je klant heeft een vraag, wens of probleem en oriënteert zich online welke mogelijkheden hij heeft. Stel dat hij op jouw website wel achtergrond- en productinformatie vindt, maar geen prijsinformatie die hem een idee geven over het benodigde budget. Dan is de kans groot dat hij geen warm gevoel aan jouw bedrijf overhoudt.

      Je bent incompleet en dat is een reden om in de verdere zoektocht niet bij je terug te komen.

 

    1. Nu hij weet wat hij wil hebben zal hij een voorkeur voor een bedrijf ontwikkelen. Hij gaat online de bedrijven af die volstaan en kijkt wat er online over hen wordt gezegd. Hij duikt dieper je website in.Als je op zijn shortlist wil komen moet je hem volledig servicen. Met bijvoorbeeld advies, demo’s én volledige productinformatie. De kosten van je product daarbij inbegrepen.

      Hanteer jij uurtarieven? Geef je klant dan een indruk van de totale kosten, door hem bijvoorbeeld een pakket aan te bieden.

 

  1. Hij heeft zijn voorkeur ontwikkeld, maar twijfelt nog. Als jij als ‘winnaar’ uit de bus wilt rollen moet je nog verder gaan. Je kunt een offertetool aanbieden die uitrekent wat het totaalbedrag wordt. Of je kunt een online rekenmodel aanbieden waardoor hij zijn kosten en opbrengsten bij jou kan afwegen.

 

Heb je ook dat goed gedaan, dan is het moment dat je nieuwe klant contact met je opneemt, via mail, telefoon of chat, om te kopen.

Je boort een nieuwe doelgroep aan

Realiseer je dat hij al heel ver in zijn aankoopproces is. Wellicht is dat anders dan bij je huidige leads. Die hebben contact met je opgenomen ondanks het feit dat je niet transparant bent.

Met prijstransparantie boor je dus een nieuwe doelgroep aan. En dat is goed voor je omzet.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Sales, Strategie