Hoeveel mantelzorgers heb jij in dienst?

Jan Frens
17 januari 2025 in Organisatie, Personeel - Leestijd 1,5 minuten

 

Heb jij ook dat stereotiepe beeld dat het voornamelijk 60-plus vrouwen zijn die mantelzorger zijn?

Dan zit je er gigantisch naast. Daarom eerst maar wat cijfers:

  • 1 op de 4 werknemers combineert mantelzorg met betaald werk.
  • 1 op de 20 werknemers combineert betaald werk met mantelzorg van 8 of meer uur per week.
  • 5% van de jongeren tussen 16 en 29 jaar levert mantelzorg van minimaal 8 uur per week.
  • 9,1% van de mantelzorgers voelt zich zwaar belast.

Bij jou lopen ze dus ook rond en sommigen daarvan hebben het zwaar.

Wat je van mantelzorgers moet weten

Mantelzorg is geen gewoon werk. Het vraagt 24/7 aandacht, brengt emotionele belasting met zich mee, vereist soms onverwacht extra inspanning, kan gepaard gaan met complex financieel administratief regelwerk, wordt vaak ondergewaardeerd en het houdt nooit op.

Dat klinkt als een cocktail die met een beetje werkstress tot een burn-out kan leiden. Maar daar kan jij een stokje voor steken.

Hoe kun je mantelzorgers ondersteunen?

  1. Herken mantelzorgers in jouw team

Je zult er eerst achter moeten komen wie die mantelzorgers bij jou zijn. Want maar een kwart van de mantelzorgers beschouwt zichzelf als zodanig.

Dus als je je wekelijkse of maandelijkse gesprek met een medewerker voert, vraag daar dan naar:

‘of ze informele zorg leveren aan een partner, familielid, vriend of buur die hulp nodig heeft vanwege lichamelijke, psychische, verstandelijke beperkingen of ouderdom’.

Want dat is de definitie van mantelzorg.

 

  1. Bied oplossingen

Mantelzorg vraagt om maatwerk. Naast standaardmaatregelen zoals flexibele werktijden en zorgverlof is het belangrijk:

  • Erkenning te bieden: Bijvoorbeeld voor het feit dat mantelzorg niet planbaar is. In noodsituaties moet een mantelzorger weg kunnen, ongeacht waar hij of zij mee bezig is; en wel direct.
  • Praktische afspraken te maken: Bespreek bereikbaarheid tijdens het werk en noodsituaties waarin directe actie vereist is.
  • Regelmatig contact te houden: Begin werkgesprekken met de vraag hoe het thuis gaat en wat de mantelzorgsituatie op dat moment vraagt.

 

  1. Blijf betrokken en alert

Situaties kunnen veranderen. Blijf het onderwerp periodiek aankaarten, ook bij medewerkers die eerder aangaven geen mantelzorger te zijn.

Zo werk jij aan een werkcultuur waarin iedereen zich gesteund voelt.

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen