Een topmaand, gevolgd door stilte. Dan weer een piek, en iedereen loopt op zijn tenen. Veel bedrijven kennen het ritme van grillige omzet.
Het lijkt erbij te horen, maar dat is niet zo.
De schijn van groei
Een omzetpiek voelt als succes. Maar vaak is het alleen maar de optelsom van losse kansen, persoonlijke inzet of toeval. En ondertussen loopt je bedrijf achter de feiten aan.
Want met een omzetpiek stapelen projecten zich op. Klanten wachten langer. De kwaliteit lijdt eronder. En zodra de piek voorbij is, valt het stil terwijl de kosten gewoon doorlopen.
Groei zit in voorspelbaarheid
Echte groei is niet te vinden in pieken, maar in patronen.
Dat vraagt om structuur: een ‘salestrein’ die blijft rijden, ook als het druk is. Continue gestructureerde salesactiviteiten. En samenwerking, want die trein wordt bemand door veel meer mensen dan alleen een salespersoon. Daar draaien ook bijvoorbeeld werkvoorbereiding, administratie of productie in mee.
Dat vraagt om twee dingen
- Structuur: een salesproces, met salestrein, dat zorgt voor een continue orderstroom.
- Cultuur: de klant centraal in de hoofden van alle medewerkers, niet alleen de verkoper.
Zo wordt je omzet voorspelbaar. En groei is geen toeval meer.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.