De Kracht van Aanraking

Jan Frens
25 september 2015 in Klantgerichtheid, Sales - Leestijd 2 minuten

kracht van aanraking

Een warme kop koffie geeft je een fijn gevoel.

Dat komt niet alleen omdat je koffie zo lekker vindt. Doordat je de warmte van de kop voelt, voel je je niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk warmer. Je beoordeelt je gesprekspartner met een rooskleuriger bril en je vertoont socialer gedrag dan wanneer je je handen niet had gewarmd. Dat pleit er dus voor om je klanten koffie te schenken in een mok zonder oren.

Zo helpt het ook om het tafelblad van je vergadertafel een zachtere feel te geven. Als mensen een zacht oppervlakte met hun handen voelen, worden ze ook figuurlijk zachter. En dat helpt natuurlijk in een moeilijk gesprek.

Als mensen een zacht oppervlakte met hun handen voelen, worden ze ook figuurlijk zachter

Door aanraking voel je je met een product verbonden

Als je een product aanprijst, is het in eerste instantie helpend om de klant het product in de hand te geven of hem of haar te stimuleren het aan te raken. Door de aanraking voelt de klant zich meer met het product verbonden. Zo kun je ook handleidingen, cursusmateriaal of cadeaus beter direct in de hand te geven in plaats van op tafel te leggen. Daardoor hebben ze maximaal effect.

Door afstand te nemen vergroot je het perspectief

Zodra er een aankoopbeslissing moet worden genomen, vooral als het een groot bedrag betreft, is het juist beter om de klant meer afstand laten nemen. Doe zelf een paar stappen achteruit zodat de klant je moet volgen zodra je over de investering begint. Of presenteer je tarieven op een projectiescherm of beeldscherm op afstand.

Door de letterlijke afstand wordt het voor de klant gemakkelijker om de investering ook figuurlijk in een groter geheel te zien.

Een eenmaal verworven bezit wordt direct als meer waardevol ervaren dan toen het nog niet in je bezit was

De toegevoegde waarde van bezit

En na de aankoop overhandig je uiteraard direct het product aan de klant. Of je geeft een symbool daarvan als je product te groot is of als het om een dienst gaat. Een eenmaal verworven bezit wordt direct als meer waardevol ervaren dan toen het nog niet in je bezit was. Het wordt ook direct als meer waardevol gezien dan een vergelijkbaar product.

Zo zorg je ook voor een goed gevoel bij je klant op de lange termijn.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Sales

Gerelateerde artikelen