Geven is goed. Van geven word je beter.

Jan Frens
9 oktober 2015 in Klantgerichtheid, Sales - Leestijd 1,5 minuut

geven_is_goed_loyal_partners_0

De doelstelling van een bedrijf is winst maken. Maar dat is vast niet jouw enige belang als ondernemer.

Kan jij je creativiteit kwijt in je ondernemerschap? Kan je jezelf ontwikkelen en biedt jouw bedrijf ook anderen de mogelijkheid zich te ontplooien? En wellicht ben je ook ondernemer geworden om de wereld te verrijken met jouw product of dienst?

Je hebt als ondernemer de wereld veel te geven

Je hebt als ondernemer heel wat te geven. Desalniettemin halen veel ondernemers de wenkbrauwen op als ze gevraagd wordt iets weg te geven waar normaal gesproken geld tegenover staat. En dat is jammer. Want van geven aan mensen die het nodig hebben worden jij en je bedrijf alleen maar beter.

Door te geven bevestig je namelijk de relatie die je hebt met anderen. Dat is goed voor jou, want relaties zijn een belangrijke randvoorwaarde om je prettig te voelen. En het is goed voor je bedrijf, want ook je bedrijf heeft net als jij een sociale essentie en is gebaat bij goede relaties met de omgeving.

Bovendien kost geven je per saldo niets. Want uiteindelijk komt dat wat je schenkt hoe dan ook bij je terug. Dat is een natuurwet. Je weet alleen niet wanneer, van wie en hoe het naar je terugkomt. Dat is onvoorspelbaar.

Het kost je niets om te geven; uiteindelijk komt dat wat je geeft ook weer bij je terug. Je weet alleen niet wanneer, hoe en van wie

Je kunt aan anderen aandacht, geld, tijd of spullen geven, dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je datgene waar je (veel) van hebt, (rijkelijk) schenkt. Zonder iets terug te verwachten, althans niet van de persoon waar je aan gaf.

Het kan onwennig zijn om zomaar te geven. Zeker als je er omzet tegenover had kunnen zetten. Maar als jij gaat geven zul je merken dat geven geen eenrichtingsverkeer is en kom je er vanzelf achter hoe goed je je erdoor gaat voelen.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Sales

Gerelateerde artikelen