Dat is een ongemakkelijke, maar strategisch onvermijdelijke vraag.
De meeste ondernemers zijn goed in creëren. Maar wat we zelden oefenen, is het tegenovergestelde: bewust schrappen. Terwijl juist daarin de sleutel ligt tot strategische scherpte.
Want hoe meer we toevoegen, hoe diffuser onze koers wordt. En hoe meer we vasthouden, hoe minder ruimte er ontstaat voor vernieuwing.
Focus versus verwatering
Het komt veel voor: elke klantvraag krijgt een antwoord, elk idee een plekje in het portfolio. Voor je het weet ben je met je bedrijf een onoverzichtelijke menukaart met alles erop en eraan.
Maar klanten willen geen alleskunner. Ze zoeken focus, herkenning en onderscheid.
Schrappen is strategiewerk
Een grote wijziging in je aanbod, zoals een dienst uitfaseren, een klantgroep loslaten, een productlijn stoppen, raakt je positionering, je mensen, je processen, je verdienmodel. Zo’n keuze maak je niet tussen de agendapunten door.
Dat doe je in een strategietraject, waarin je naar het geheel kijkt. Waarin je scenario’s onderzoekt, en niet alleen de gevolgen in kaart brengt, maar ook de kansen die ontstaan als je ruimte maakt.
Het echte probleem
En wat is dan de moeilijkheid? Die zit in de emoties. Want we hebben het zelf bedacht. Of het was ooit een succes. Of we hebben er een klantrelatie aan te danken.
Maar strategisch leiderschap vraagt iets anders. Het vraagt de moed om te zeggen: ‘Hier stoppen we mee. Ook al is het niet kapot. Ook al doet het nog wat.’
De werkelijke kosten van vasthouden
Wat veel Management Teams onderschatten, is wat het kost om iets níet te schrappen:
- Het slurpt aandacht weg bij wat wél potentie heeft.
- Het trekt resources weg van je kernambities.
- Het belemmert positionering: als je alles blijft doen, wordt het moeilijker om helder te communiceren waar je voor staat.
De vraag aan jou
Dus, durf jij de vraag te stellen: Wat draagt niet meer bij aan waar je naartoe wilt?
En als je merkt dat het schuurt? Goed teken. Dan zit er iets onder dat gehoord wil worden.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.