Los jij wel het juiste probleem op?

Jan Frens
13 juni 2025 in Strategie - Leestijd 1,5 minuut

Je omzet stagneert, projecten lopen uit en medewerkers mopperen. Het is tijd om in te grijpen. Maar waar je ook begint, de kans is groot dat je de verkeerde keuze maakt.

Het probleem met je eigen talent

Stel je voor: je bent een natuurtalent in sales. Zodra er iets misgaat, kijk je naar de acquisitie. ‘Als we maar meer leads hadden…” Of je komt uit marketing. Dan moet het wel aan de online strategie liggen. En heb je een innovatief brein? Dan moet er nodig iets nieuws op de plank.

We grijpen naar wat we het beste kennen. Logisch, maar meestal verkeerd.

Het fenomeen wordt ‘Maslow’s Hammer’ genoemd: als je enige gereedschap een hamer is, lijkt elk probleem op een spijker.

Wat gaat er mis?

Je herkent de patronen uit het verleden, maar mist de signalen van vandaag. Bovendien raak je gevangen in wat je altijd deed. Die salesaanpak van vroeger? Die productfilosofie van het eerste uur?

Ze zitten zo diep in je systeem dat je niet ziet wanneer ze contraproductief zijn geworden.

De oplossing zit in het totaalplaatje

Het antwoord ligt niet in harder werken aan wat je al doet. Het ligt in het nemen van afstand. Want het werkelijke probleem is het ontbreken van strategische navigatie.

Je bent zo druk met dagelijkse beslommeringen dat je niet toekomt aan wat écht telt: een heldere koers uitzetten.

Zonder die koers wordt elke groeifase een nieuwe worsteling. Je reageert in plaats van dat je stuurt. Daarom moet je naar je bedrijf kijken als één geheel – niet als losse onderdelen die vechten om aandacht.

Alleen met een helikopterview zie je waar de échte knelpunten zitten. Waar afdelingen elkaar tegenwerken in plaats van versterken. Waar oude succesformules nieuwe groei blokkeren.

Pas dan krijg je weer grip op je groei. En stuur je, in plaats van dat je wordt gestuurd.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen