Vergroot je kansen

Jan Frens
17 maart 2017 in Strategie - Leestijd 1,5 minuut

vergroot je kansen

Lacht het geluk je toe? Is het toeval? Of is het het resultaat van een degelijke strategie en hard werken.

Magisch denken

We verbeelden ons graag dat denkkracht een resultaat kan beïnvloeden en we geloven in toeval.
We kennen magische krachten toe aan zaken die goed beschouwd volkomen logisch of zelfs rekenkundig te verklaren zijn. Zo blijken wonderen achteraf prima voorspelbaar te zijn geweest als we vooraf maar alle gegevens hadden gekend.

Kortom, toeval bestaat niet en ergens sterk in geloven is niet voldoende. Je moet ook de kans vergroten dat iets gebeurt.

Oorzaak en gevolg

Het is statistiek. Door meerdere acties tegelijkertijd te laten plaatsvinden vergroot je je kans op succes.
De Chinezen zijn hier meesters in. Een eeuwenoud geschrift waarin een serie plannen wordt geschetst voor gebruik in oorlog, politiek of zakenleven, wordt door hen nog altijd toegepast in het internationale zakenleven. Met een goede voorbereiding, creativiteit én een meervoudige aanvliegroute weten de Chinezen menig westers zakenman te overrompelen.

Dichterbij huis bouwde Anton Philips in de jaren na de eerste wereldoorlog Philips uit van gloeilampenfabriek tot multinationaal elektronicaconcern. Daarbij volgde hij gelijktijdig vijf strategische routes.

En wij allemaal kennen het principe van een veelzijdige aanpak in onze marketing. Je bedrijft geen marketing door op één paard te wedden. Je marketingmix is een complex van online en offline tactieken.

Geloof, zweet en tranen

Natuurlijk heb je geloof in je doel nodig. Gunstige omstandigheden zoals een goede timing of optimale marktomstandigheden helpen.
Maar de kans dat je succes hebt neem toe als je tegelijkertijd verschillende strategieën op je doelstelling loslaat.

En dat is vooral hard werken.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen