De drie grootste tijdbespaarders voor ondernemers

Jan Frens
29 september 2017 in Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 3 minuten

De drie grootste tijdbespaarders voor ondernemers

Controleer jij regelmatig je banksaldo omdat je daardoor in control blijft? Is er niemand die jouw social media kan beheren? Komen facturen in jouw inbox binnen of plan je je eigen reizen?

 

Je kunt veel tijd kwijt zijn aan taken die niet noodzakelijkerwijs door jou gedaan hoeven te worden. En ook al kost een activiteit weinig tijd, je aandacht versnippert en dat gaat ten koste van het werk dat je zou moeten doen.

Laat operationele werkzaamheden niet langer strategisch denkwerk, sales of innovatie in de weg staan. Voor jouw bezwaren zijn prima oplossingen te vinden:

 

1.  Er is niemand die mijn marketing kan doen

Dat wil niet zeggen dat je je social media account volledig aan iemand overlaat, maar je hoeft niet langer te prutsen met het formaat van foto’s, teksten te schrijven, contacten te onderhouden met designers.

Je kunt je beperken tot de essentie: de opdracht geven om iets te doen en de controle uitvoeren of het goed is uitgevoerd.

Dat geldt ook voor e-mailmarketing, drukwerk en (online) advertenties.
Heb je hier niemand voor in huis? Dan schakel je eenvoudig een ‘virtual assistant’ in of je besteedt je hele online marketing uit aan een bureau.

2.  Ik moet financieel de vinger aan de pols houden

Je hoeft niet in de boekhouding te duiken of de bankrekening te checken om in control te blijven. Als ondernemer kun je je beperken tot de hoofdlijnen. Die kun je laten samenvatten in een financieel dashboard met de voor jou belangrijkste stuurgegevens. Met daarbij bijvoorbeeld een maandelijkse liquiditeitsbegroting.

Je hoeft ook zelf geen betalingen te verzorgen, hoogstens te accorderen. Beter is het nog de medewerker die je hiermee belast een set regels mee te geven, zoals betalingstermijnen en een minimaal gewenste liquiditeit zodat je er nog minder bemoeienis mee hebt.

3.  Het is maar een kleine moeite

Het kost je weinig extra tijd om facturen die per mail binnenkomen even te controleren en daarna door te sturen naar de boekhouding.

Maar als je die facturen wegwerkt, kijk je ook wat er verder zoal aan mail is binnengekomen. Dat vreet aandacht en dus tijd; terwijl er vast iets anders op de agenda stond.

Het is beter om een mailbox aan te maken waar al jouw leveranciers hun facturen aan moeten sturen en die door iemand anders te laten beheren. Als er facturen bij zitten die echt door jou geaccordeerd moeten worden dan laat je die één keer per week aan je mailen.

Ook klusjes vreten aandacht, en kosten vaak veel meer tijd dan je had verwacht. Het zit tegen en je raakt afgeleid, bijvoorbeeld door een advertentie tijdens het boeken van je reis.

Voor klusjes ben je simpelweg ook nog eens te duur. Jouw uurtarief ligt vele malen hoger dan een voor klusjes gekwalificeerde medewerker. En ook als die meer tijd nodig heeft, of net iets duurder inkoopt dan jij, dan is dat nog altijd efficiënter.

En dan nog iets

Wanneer je je aandacht niet hoeft te versnipperen en je gedurende een blok van 1 of 2 uur geconcentreerd kunt werken aan je bedrijf, lever je veel meer waarde op.

Om ervoor te zorgen dat je de bespaarde tijd ook daadwerkelijk goed benut, plan je je eigenlijke werk – sales, innovatie, strategie – structureel in je agenda in. Dat doe je ook voor al je andere werkzaamheden. Dat geeft structuur en overzicht. Zo word je effectiever, en ook daardoor spaar je tijd.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen