De interne exitstrategie

Jan Frens
8 februari 2024 in Organisatie - Leestijd 1 minuut

 

Er komt onherroepelijk een moment waarop je uit je bedrijf wilt stappen. Dan kun je aan een branchegenoot verkopen of een private equity partij, maar met verkoop aan interne gegadigden is je bedrijf misschien wel beter af.

 

Binnen je bedrijf kun je denken aan de verkoop aan een mede-aandeelhouder of een Management Buy-Out (MBO). Een MBO houdt in dat het zittende management jouw uitkoopt. Beide opties zijn aantrekkelijk:

 

  • Het zorgt voor een naadloze overgang omdat alle partijen vertrouwd zijn met de ins en outs van het bedrijf.

 

  • De verkoop aan management of een mede-eigenaar garandeert de continuïteit van het bedrijf. Klanten, leveranciers, en werknemers ervaren minimale verstoring. De nieuwe eigenaar is een bekend gezicht, bekend met de bedrijfscultuur en -missie.

 

  • Met bekenden ben je ook flexibeler met betalingsregelingen, waardoor er ruimte is voor creatieve oplossingen zoals uitgestelde betalingen of earn-outs.
  •  

  • Tot slot is het risico op conflicten en culturele misfits lager wanneer de verkoop plaatsvindt binnen de bestaande structuur, waardoor een harmonieuze overgang mogelijk wordt.Aversie tegen een technologisch innovatieve tool?

 

 

A satisfactory exit is the one where you leave the door open for future success

 

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie

Gerelateerde artikelen