Zijn verkopers nog nodig?

Jan Frens
21 april 2022 in Sales - Leestijd 1 minuut

 
 
Op de vraag of verkopers nog nodig zijn is het korte antwoord: ja. Ondanks verregaande veranderingen in het verkoop- en marketinglandschap door digitale mogelijkheden.
 
En dan nu het langere antwoord over het waarom dan wel:
 

Nieuwe klanten

Voor producten of diensten die uitleg nodig hebben, maatwerk zijn of waarvoor de behoefte latent is, zijn verkopers niet minder nodig dan voorheen. Wel kan een deel van de informatievoorziening digitaal worden ingevuld, maar een verkoper is nodig om de behoefte van klanten te inventariseren en te vertalen naar een aanbod.
 

Fysieke demo’s

In een verkoopgesprek wil je je product laten zien. Sommige producten komen op scherm niet over. Daarvoor moet een verkoper met het product op stap.
 

Een vertrouwde relatie

Soms heeft een klant het nodig een vertrouwensband op te bouwen voor hij een beslissing kan nemen. Hij moet weten dat hij op de mensen in een bedrijf kan bouwen voor de implementatie, service of garantie.
 

Kopers, gebruikers en beïnvloeders

Binnen een klantorganisatie heb je te maken verschillende soorten contactpersonen die allemaal een rol spelen in het inkoopproces. Als je je verzekerd wilt zien van de klantrelatie, ook als een contactpersoon vertrekt, en grip wilt hebben op de besluitvormingsprocessen, bouw je met elk van die personen een relatie op. Dat vraagt intensief mensenwerk.
 
 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Sales

Gerelateerde artikelen