Wat doe je nou eigenlijk?

Jan Frens
27 oktober 2021 in Klantgerichtheid, Sales, Strategie - Leestijd 1 minuut

 
 
Als je een ondernemer vraagt wat hij zakelijk doet zal hij je vertellen over zijn product of dienst. “Wij leveren ICT-oplossingen”, of “Wij doen afvalinzameling voor bedrijven”.
 
En ja, dat is feitelijk wat je doet. Maar is dat ook waar jij je in onderscheidt? Hoeveel ICT- of afvalondernemers roepen desgevraagd precies hetzelfde? En zijn ze daardoor volkomen inwisselbaar?
 
Als het goed is niet.
 
 
Met jouw bedrijf voorzie je in een specifieke behoefte van je klant. Er is een essentiële reden waarom die bij jou koopt en niet ergens anders. Je voorziet in een gevoel dat de klant ervaart – bewust of onbewust – bij gebruik van jouw product of dienst:
 

  • De ICT provider verkoopt geen ICT maar continuïteit.
  • De afvalverwerker zamelt geen afval in maar zorgt voor hygiëne, orde en netheid.
  • Die ene accountant verkoopt geen jaarcijfers maar nachtrust.

 
Omdat je onwillekeurig erg bent gericht op jouw product of dienst is het lastig om die achterliggende behoefte te formuleren. Je voert er idealiter verschillende gesprekken over. Maar het is belangrijk dat je het doet:
 

  • Je gaat een sterkere verbinding aan met je klant.
  • Een bedrijf dat in een belangrijke behoefte voorziet van zijn klanten heeft meer gemotiveerd personeel.
  • Het geeft duidelijke richting aan alles wat je doet in je bedrijf.

 
Voor ons geldt dat we zorgen voor persoonlijke en zakelijk groei van ondernemers: zelfverwezenlijking dus.
 
 
Wat is het voor jou?
 
 
 
 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Sales, Strategie

Gerelateerde artikelen