Waarom mis je de boot

Jan Frens
24 maart 2021 in Klantgerichtheid, Organisatie, Strategie - Leestijd 1 minuut

 

De wereld om je heen verandert continu en je bedrijf verandert mee. Door productinnovatie, door aan te passen hoe je werknemers werft of bijvoorbeeld doordat je een nieuwe klantgroep aanboort. Maar vergeet je niet iets?
 

Megatrends, dat zijn trends die betrekking hebben op de maatschappij als geheel, kunnen vragen om de verandering van je businessmodel. Dergelijke trends zijn bijvoorbeeld:

     
     

  • Lage rente: de beschikbaarheid van bijna gratis geld maakt nieuwe financieringsvormen mogelijk.
  • Verbinding: Niet langer het merk, het product of bedrijf maakt een vaste klant maar verbinding, gemak en tevredenheid.
  • Van bezit naar gebruik: verschuiving van het bezit van een product naar het gebruik ervan met bijbehorende dienstverlening eromheen.
  •  Duurzaamheid: de roep om verstandig gebruik van grondstoffen, door bijvoorbeeld hergebruik daarvan, gebruik van hernieuwbare bronnen of vermindering van uitstoot.
  •  
     

Onder invloed van dergelijke trends kan je businessmodel, dat is de manier waarop je met je bedrijf omzet, winst en waarde genereert, verouderd raken. Dan is je product misschien nog wel vernieuwend, maar mis je op termijn de aansluiting met de klant.
 

Die wil misschien liever jouw product ‘as a service’ afnemen, alleen maar betalen voor daadwerkelijk gebruik (‘pay per use’) of hij verwacht dat jij, aan het eind van de levensduur van jouw product, zorgt voor hergebruik van onderdelen en grondstoffen.

 
Nu zie jij misschien niet de noodzaak hiertoe, en dat is logisch. Want jij wordt door je huidige klantgroep slechts bevestigd in wat je nu aan het doen bent en je bent vergroeid met je huidige model.
 

Dat maakt het onderzoek naar een nieuw businessmodel lastig. Richt daarvoor een interne denktank in of vraag externe hulp.

Want je wilt de boot niet missen.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen