Waarom? Meer klanten.

Jan Frens
28 oktober 2016 in Leiderschap, Organisatie, Sales, Strategie - Leestijd 2 minuten

waarom meer klanten

Weet jij waarom jouw klanten je klanten zijn?
Denk je dat dat komt door je superieure kwaliteit of service? Of dat het ligt aan de prijs van je product? Dat is een vergissing. Mensen kopen niet wat je doet, of hoe je het doet, maar waarom je iets doet.

Daar wil je bij horen

We kopen graag bij een bedrijf dat duidelijk aangeeft waarom het bestaat.
Een bedrijf dat een duidelijke visie verkondigt, vertoont namelijk leiderschap. Bij zo’n groep, waar inspirerend leiderschap van uitgaat, willen we ons graag aansluiten. Want wie het gevoel heeft erbij te horen, voelt zich verbonden en veilig.

Inspiratie of manipulatie

Veel ondernemers zijn uit het oog verloren wat hen initieel dreef om met hun bedrijf te starten. Ze richten zich alleen nog op wat ze doen en hoe ze het doen, zonder aandacht te schenken aan het waarom.

Daardoor word je één van de, onderling uitwisselbare, velen. Medewerkers komen ongeïnspireerd naar hun werk en je kunt klanten alleen nog maar motiveren en manipuleren met de factor prijs.

Als ondernemer van zo’n bedrijf sta je elke dag op met de vraag hoe je je moet onderscheiden. Een eigenaar van een bedrijf dat een duidelijk beeld heeft van het waarom, maakt zich daar geen zorgen om.

Het Waarom is leidend

Een inspirerend bedrijf verkondigt een boodschap dat begint met het Waarom. Dat is een doel, motief of geloof dat niets te maken heeft met wat ze doen.

Zo is Apple niet zomaar een computerbedrijf, maar een bedrijf dat de status quo doorbreekt en dat individuen eenvoudige alternatieven biedt. Er is een duidelijk verband tussen wat Apple doet en waarom ze het doet. Doordat Apple zo helder is over dat waarom, concurreert ze met bedrijven die ogenschijnlijk beter gekwalificeerd zijn dan zij en heeft het succes in sectoren buiten hun core business.

Beginnen met het waarom in al je uitingen inspireert mensen om te handelen. Het waarom vertegenwoordigt de emotionele component van een beslissing. Het wat – je product of dienst – moet gebruikt worden als bewijs voor het waarom en stelt je klant in staat om de redenen voor zijn beslissing te rationaliseren.

Het Waarom komt van jou

Jij, als oprichter of ondernemer van jouw bedrijf bent inspiratiebron en je bent het symbool van de reden waarom jullie doen wat jullie doen.

Het is aan jou om het waarom achter jouw bedrijf te formuleren, waarom jouw bedrijf is opgericht en wat het gelooft.

Als jij dat consequent uitdraagt en iedereen daaraan blijft herinneren, word je beloond met trouwe medewerkers en loyale klanten.

Bron: Simon Sinek, Begin met het waarom, 2012 Amsterdam


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Organisatie, Sales, Strategie

Gerelateerde artikelen