Waar gaat digitalisatie bij jou over?

Jan Frens
26 januari 2024 in Strategie - Leestijd 1 minuut

 

Met Artficial Intelligence als het buzzword van 2023 ontkom je er bijna niet aan na te denken over digitalisering in je bedrijf met behulp van nieuwe technologieën.

Als je je al hebt verdiept in ChatGPT of Bard, is het verleidelijk om op basis van die ervaring na te denken over hoe je ook andere AI tools of gadgets in je bedrijf kunt inzetten.

Daarmee haal je niet het beste resultaat.

In plaats daarvan zou je moeten starten met het inventariseren van problemen. Daarvoor doe je eerst onderzoek naar je bedrijfsprocessen. Zo kan het heel interessant zijn om een AI-gestuurde chatbot in te zetten op je klantenservice of een AI-tool op voorraadbeheer, maar als je geen goed gestructureerde gegevens en een kennisbasis hebt heeft de chatbot of tool niets om mee te werken.

In dat geval zal je inzet leiden tot investeringen die geen echte waarde toevoegen aan je bedrijf.

Volg dus een gestructureerd proces om digitalisatie met behulp van AI in te voeren in je bedrijf waarbij je altijd start met een probleemanalyse.

En wil je hoe dan ook aan de slag? Ieder bedrijf zou moeten werken aan een datastrategie voor de verzameling, beheer en kwaliteit van data. Dat is essentieel als je optimaal gebruik wilt maken van AI die verder gaat dan ChatGPT of Bard.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen