Tegendenken

Jan Frens
15 december 2022 in Creativiteit, Leiderschap, Strategie - Leestijd 0,5 minuut

 
In de eerste decennia van je leven ben je gewend verrast te worden door nieuwe kennis en inzichten. Maar zodra je tegen de dertig loopt verandert dat. Je bent trots op de kennis en ervaring die je hebt opgedaan en ontwikkelt overtuigingen over hoe de wereld werkt.

De werking van je brein zorgt er vervolgens voor dat die overtuigingen worden bekrachtigd. Je hersenen zoeken bij voorkeur naar informatie die jouw denkbeelden bevestigen en negeren informatie die daar haaks op staat.
 
Dat is prima zolang je geen ondernemer bent. Jij bent als ondernemer namelijk een actieve speler in een snel veranderende wereld. Daarin kun je je het niet veroorloven vastgeroest te zijn en zul jij op veel fronten je denkbeelden moeten herzien. Dat vraagt een heroverweging: door tegendenken.
 
Tegendenken doe je door informatie op te zoeken waar je niet in gelooft, die je tegenstaat, bij mensen die je niet in je sociale kring verwelkomt. Het is het actief zoeken naar tegeninformatie door daar bewust tijd in te steken.

Daar profiteert je bedrijf van.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Creativiteit, Leiderschap, Strategie

Gerelateerde artikelen