Scenarioplanning

Jan Frens
31 augustus 2023 in Strategie - Leestijd 1 minuut

Scenarioplanning is onderdeel van de totstandkoming of aanpassing van je strategie. Het is nodig als er trends en ontwikkelingen zijn waarvan je weet dat ze impact zullen hebben, maar je kunt niet voorspellen hoe groot en van welke aard die impact zal zijn.

Dat zou bijvoorbeeld kunnen gelden voor de gevolgen van Artificial Intelligence op jouw bedrijfsvoering.

Door scenarioplanning ga je daar pro-actief mee om, zodat je niet of zo min mogelijk wordt verrast en tijdig maatregelen kunt nemen.

Je doorloopt daarvoor de onderstaande stappen:

 

  1. Identificeer welke trends en ontwikkelingen voor jouw bedrijf van belang zijn. Deze kunnen betrekking hebben op jouw bedrijfsvoering, maar ook op wensen en voorkeuren van je klant, medewerkers of andere stakeholders.
  2. Destilleer daar de twee belangrijkste uit. Deze zullen ontegenzeglijk van invloed zijn.
  3. Beschrijf nu verschillende scenario’s hoe deze trends je kunnen gaan beïnvloeden, al dan niet in relatie tot elkaar. Beschrijf hoe jouw bedrijf door die trend in wordt beïnvloed:
    • Light case: De ontwikkeling zet slechts licht door of stagneert.
    • Average case: De ontwikkeling zet door in een stabiel tempo.
    • Heavy case: De ontwikkeling zet zeer sterk door.
  4. Formuleer een koers waarmee je voor jouw bedrijf recht doet aan de gekozen trends en scenario’s. Hiervoor ontwikkel je je strategie: een set van maatregelen voor de komende 2-3 jaar op alle niveaus van je bedrijf waardoor je voorbereid bent op de toekomst.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen