Personeel aanspreken moet

Jan Frens
28 januari 2020 in Personeel - Leestijd 1 minuut

 

Durf jij altijd mensen aan te spreken op hun gedrag? Of houd je je kritiek ook wel eens voor je? Weet dan dat dat schadelijk is voor de relatie.

 

Pleasen is asociaal

Op de werkvloer heb je er continu mee te maken. Je ziet ongewenst gedrag, je merkt onvolkomenheden op of je wilt dat het werk op een andere manier wordt gedaan.

 

Kritiek leveren is lastig. Als je denkt dat iemand aanspreken ongewenste gevolgen kan hebben of dat die persoon dat niet leuk zal vinden en negatief zal reageren, dan is het makkelijker om je mond te houden.

Het is het begin van een verstoorde relatie. De ander heeft geen flauw idee dat je met ongenoegen rondloopt en kan zich genegeerd voelen. Jij raakt gefrustreerd.

Paradoxaal genoeg is dus juist pleasen asociaal en egoïstisch, en niet iemand aanspreken. Je onthoudt de ander zijn toekomst met jou.

 

Het misverstand

Iemand kan in eerste instantie negatief of vijandig op je kritiek reageren. Maar op een later moment kan hij jou daar toch om waarderen, al dan niet bewust.

 

Want kritisch aanspreken is een vorm van aandacht en die wordt uiteindelijk altijd gewaardeerd.

Voor jou als ondernemer geldt dat je langetermijnrelaties wilt opbouwen. Dat je je niet altijd geliefd maakt hoort daarbij.

Maar ben je bang voor een negatieve reactie? Dan kun je je kritiek zacht laten landen:

 

    • Door je kritiek liefdevol te formuleren.
    • Het benoemen van je angst.
    • Je kritiek te formuleren in een vraag: “Ik zie dat je dit niet doet, komt dat later of heb je dat niet begrepen?”

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Personeel

Gerelateerde artikelen