Past het of pas je ervoor

Jan Frens
19 juni 2020 in Organisatie, Strategie - Leestijd 1,5 minuut

Past het of pas je ervoorVeel diensten en producten lijken bij elkaar te passen. De één verkoopt een auto, de ander heeft een wasstraat. Veel ondernemers gaan dan volenthousiast een samenwerking aan waarbij gaandeweg duidelijk wordt wat je beter vooraf had kunnen bedenken:

  • Is het belang van de samenwerking voor beide partijen gelijk?
  • Is het voor de klant aantrekkelijk?
  • Kun je niet beter zelf de activiteit van de partner ontwikkelen?
  • Wie profiteert er het meeste van?
  • Hoe gaan we om met het verdelen van de verdiensten?

 

Vind je de opbrengsten in eerste instantie niet zo belangrijk en vertrouw je erop dat samenwerken altijd wel ergens goed voor is? Kijk dan ook naar mogelijke risico’s:

  • Kan bij de klant een verkeerde verwachting worden gewekt?
  • Kan er ruzie ontstaan omdat vertrouwen wordt geschaad?
  • Wordt het werken tijdrovender of ingewikkelder?
  • Word je afhankelijk?
  • Kan de partner met jouw unieke kennis weglopen?
  • Geef jij je klantgegevens weg?
  • Wil jouw klant wel dat zijn gegevens worden gedeeld?

 

Samenwerken kan natuurlijk veel opleveren en in een project dat jouw kernactiviteit niet raakt is er niets mis mee. In alle andere gevallen kun je een samenwerking, die dan dus stategisch van aard is, maar beter formaliseren:

 

Dealer/distributeur

Als je wilt samenwerken omdat je denkt dat een ander bedrijf jouw product kan vertegenwoordigen dan kan de samenwerkingspartner distributeur, dealer of franchisenemer worden.

Er is dan sprake van een duidelijke rolverdeling en bijbehorende afspraken. Je ontwikkelt een verdienmodel voor de ander en levert daarvoor bijvoorbeeld salesmateriaal. Je stelt een overeenkomst op en vervolgens kun je, op basis van het profiel dat je voor ogen hebt,  meerdere partijen benaderen.

 

Strategische alliantie

In een strategische alliantie hebben beide partijen tot doel hun producten of diensten sneller op de markt te brengen. Daarbij wissel je kennis en vaardigheden uit. Je deelt soms ook kapitaal, technologie of personeel.

Jullie delen de opbrengsten en risico’s en er wordt bewust een zekere afhankelijkheid gecreëerd, ook al blijven beide partijen zelfstandig.

Je kunt dit formaliseren door een contract. De meest verregaande vorm is een joint venture waarin beide partijen een nieuwe entiteit oprichten waarvan ze gezamenlijk eigenaar zijn.

 

Een formeel samenwerkingsverband vergt natuurlijk een doordachte aanpak. Maar het voorkomt dat je kansen verprutst, mogelijke ruzie en teleurstellingen.

 

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen