Oogsten in de woestijn

Louise Knegtel
20 juni 2019 in Strategie - Leestijd 1.5 minuut

Iedereen snapt dat je moet zaaien voordat je kunt oogsten. En als je daardoor een succesvol bedrijf hebt opgebouwd en je ziet een kans in een ander product, in een nieuwe branche. Waarom zou je dan niet proberen dat ook tot een succes te maken?

Omdat je een denkfout maakt

De mens lijdt aan ingebakken denkfouten. Die zijn handig om het leven beheersbaar te maken, maar vertroebelen tegelijkertijd je beoordelingsvermogen:

  • Je overschat je eigen capaciteiten. Je gelooft dat je superieur bent ten opzichte van anderen. Als ondernemer komt daar nog bij dat je zelden eerlijke feedback krijgt van anderen[1].
  • Je denkt dat je controle hebt. Daardoor heb je een rooskleurig beeld van de toekomst en overschat je (achteraf) de voorspelbaarheid van je huidige succes.

Omdat het je aan kennis ontbreekt

Je onderschat hoeveel en hoelang je moet zaaien voordat je voet aan wal hebt in een nieuwe markt of doelgroep. Onderweg kom je een nieuw soort valkuilen tegen, en je betaalt leergeld:

  • Autoriteit komt je niet aanwaaien. Dat ontstaat door tijd en aanwezigheid.
  • Elke doelgroep heeft zijn eigen merites, cultuur, gezagsverhoudingen en dynamiek. Het kost tijd om daarin thuis te raken.
  • Net zoals bij het verbouwen van groente, moet jij nieuwe vaardigheden aanleren: hoe moet je zaaien, hoe diep, bij welke temperatuur, hoeveel water geef je?

De grootste fout van de mens is, dat hij zo vaak wil oogsten op plaatsen waar niet gezaaid is.

S.I. Ghandi

Nooit doen dus?

Natuurlijk betreden bedrijven ook wel eens nieuw gebied. Zoals een modemerk, dat naast kleding horloges aanbiedt. In dat geval is het merk zo sterk dat het horloge daarvan de drager wordt.

Daarnaast stapt zo’n bedrijf zelden zelf in het maakproces, maar werkt het samen met een bedrijf dat daar al vele jaren ervaring mee heeft.

Bewaar dergelijke uitstapjes daarom tot het het moment dat je met je huidige product of dienst maximale groei hebt bereikt.


[1] Tenzij je Jan kent. Die spaart je niet.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen