De ‘FOMO’-strategie – kies of verlies

Jan Frens
4 juni 2019 in Strategie - Leestijd 2 minuten

De Fomo Strategie- Kies of verliesAls je je laat leiden door ‘fear of missing out’ ben je bang kansen te missen en achterstand op te lopen ten opzichte van de concurrent. Je wilt een zo breed mogelijke groep klanten bereiken, met een onderscheidend product, tegen lage kosten.

Dat kan niet. Je wilt teveel.

 

Geen keus is geen keus

Als je je zowel op prijs als op product of dienst wilt onderscheiden, streef je twee onverenigbare grootheden na. Door een focus op kostenbeheersing, kun je niet de benodigde innovatie doen of de gewenste service leveren. Andersom wordt je product/dienst te duur als je daar juist wel op inzet.

Je aandacht versnippert, je concurrentiepositie verslechtert en je valt tussen wal en schip. 

 

Focus

Je moet kiezen waar jij in wilt uitblinken.

 

  1. Kostenbeheersing

Je zorgt voor een efficiënte en goedkope bedrijfsvoering en kunt daardoor goedkoper leveren of hogere marges realiseren. Dat doe je door:

  • Slim gebruik van technologie
  • Verhogen productiviteit
  • Verspilling tegengaan
  • Scherper inkopen
  • Snijden in overheadkosten

 

  1. Onderscheidend product

Je onderscheidt je door sublieme service, een uniek product of bijzondere toevoeging aan je product. In je bedrijf zul je extra aandacht hebben voor:

  • Sales, overtuigen van de klant
  • Innovatie
  • Creativiteit

 

Omdat in het MKB vaak de schaalgrootte wordt gemist om te kunnen concurreren op kosten, biedt een onderscheidend product of dienst de meeste kans.

Daarnaast zul je je willen richten op een kleine markt: een segment of niche. Ook al vind je jezelf al van behoorlijke omvang, zelden doe je in het segment meer dan enkele procenten van de totale markt.

 

Kiezen wat je niet doet

Michael Porter (Harvard professor) ontwikkelde hiervoor het onderstaande model. Daarbij moet je je realiseren dat je als succesvol bedrijf slechts op één van de vier kwadranten tegelijkertijd kunt zitten.

 

 

Als jij rechtsonder thuishoort met jouw bedrijf, vergeet dan dat je ook op prijs wilt concurreren. Dat gaat niet samen.

Vraag een hogere prijs, besteed je winst aan innovatie en zorg dat je uniek bent en vooral blijft.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen