Het grote misverstand over ondernemerschap

Jan Frens
3 november 2017 in Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 2 minuten

Het grote misverstand over ondernemerschap

Tegenwoordig lijkt iedereen zich ondernemer te noemen. En alleen ondernemende managers, teamleiders en medewerkers lijken iets voor elkaar te krijgen.

Het begrip ‘ondernemerschap’ is gedevalueerd en als je je daar niet van bewust bent kan dat schadelijke gevolgen hebben.

 

Ondernemer of manager?

De essentie van ondernemerschap is risico. Je gaat er vol in, je kunt er net zo goed welvarend als berooid vanaf komen. Faillissement is een reëel scenario.

De onzekerheid die daarmee gepaard gaat is kenmerkend voor het handelen van een ondernemer. Een veelheid aan vraagstukken (personeel, commercieel, organisatorisch, strategisch) vraagt je aandacht en er is geen handboek. De uitkomst van jouw handelen is ongewis.
 

Een werknemer heeft een taak te doen. Hij loopt hoogstens het risico zijn baan kwijt te raken maar kan zich verheugen in een nog altijd stevig sociale vangnet.

Toch presenteert de directeur van de bank zich als ondernemer. Maar dat is hij niet. Zo hebben ook CEO’s en managers er geen probleem mee zich ondernemer te noemen. En dat zijn ze niet.

We zetten managers op een podium

We tonen veel respect voor grote bedrijven. Ze staan in de lijstjes van beste werkgever, ze participeren in interessante onderzoekstrajecten en ze hebben een krachtige lobby. De hooggeplaatste werknemers van die bedrijven zien we in praatprogramma’s en in magazines.

Dat maakt natuurlijk arrogant. Als grootverdiener van een multinational kan je al gauw denken dat je het beter weet dan een mkb-ondernemer.

 
Kom jij als echte ondernemer met zo’n ‘werknemerondernemer’ in gesprek dan word je zomaar van advies over jouw bedrijfsvoering voorzien. Realiseer je dan dat jouw situatie door jouw emotionele en financiële betrokkenheid vele malen complexer is dan de betreffende werknemer kan bevroeden.

Daarbij is bij grote bedrijven meestal niet eens meer een ondernemer werkzaam.

Hoed je voor de ondernemende werknemer

Ook jouw medewerker heeft geen flauw idee wat écht ondernemerschap inhoudt.

Als jij, in lijn met de trend, van je medewerkers ondernemerschap vraagt, of ze niet tegenspreekt als er zelf over beginnen, leg je de basis voor een probleem in je bedrijf. Volgende week meer hierover.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen