Laat je niets aanpraten

Jan Frens
27 oktober 2017 in Leiderschap, Personeel - Leestijd 1 minuut

Laat je niets aanpraten

Wordt het jou door een werknemer wel eens voor de voeten geworpen dat je niet goed communiceert?

Nederlandse werknemers hebben het goed. Ze hebben veel rechten en zijn prima beschermd. Je kunt je als werknemer dus best wel wat permitteren. Kritiek op jou bijvoorbeeld.

 

Maar als ondernemer moet je je eigen koers varen. Je bent kapitein op eigen schip en daar hoort jouw eigen communicatiestijl bij.

Moet je er iets mee?

Je communiceert niet goed is een dooddoener. Communiceren is informatie overbrengen. Het is niet: ‘alles zeggen’ of ‘altijd praten’.

Aan jou de keus welke informatie je verschaft en in welke vorm je dat doet.

Wat bedoelen ze ermee?

Onvrede over je boodschap ontstaat meestal:

• Doordat je je personeel niet alles vertelt.
• Omdat je dingen pas achteraf vertelt.
• Bij medewerkers van het eerste uur die gewend waren van alles op de hoogte te zijn. Nu jouw bedrijf groeit kan dat niet meer en voelen ze hun invloed afnemen.

• Omdat ze het niet eens zijn met de inhoud, dus geven ze kritiek op de vorm van je boodschap.
• Omdat onder werknemers communicatie een soort toverwoord is voor werknemerstevredenheid.

Stof tot praten

Goed communiceren is een stokpaardje van coaches. Het verschaft stof tot praten.

En het is de taal van managers. Een manager moet namelijk wél alles naar beneden communiceren wat de baas hem vertelt.

Oorzaak en gevolg

Uiteindelijk wil jij met je boodschap iets bereiken. Houd dat doel in de gaten. Als je je doel niet bereikt hoeft dat niet te betekenen dat je niet goed communiceert.

Misschien moet er in dat geval een ander soort gesprek met je werknemer plaatsvinden: bijvoorbeeld over onkunde of onwil.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Personeel

Gerelateerde artikelen