Kom niet terug op een besluit

Jan Frens
22 juli 2016 in Leiderschap, Personeel - Leestijd 1,5 minuut

Kom niet terug op een besluit

Als ondernemer ben je per definitie leider. Je bepaalt de richting en snelheid. Je biedt vertrouwen en veiligheid.

Terugkomen op een beslissing ondermijnt die positie.

Besluiten nemen is fouten maken

Er wordt veel van jouw besluitvaardigheid gevraagd en er hangt veel van af. Dat zegt echter niets over de kwaliteit van je besluiten. Hoe dan ook neem je verkeerde beslissingen.

Zolang je meer goede dan foute beslissingen neemt, ben je op de goede weg

Bij het nemen van een besluit vinden er razendsnelle processen plaats in je hoofd. Er wordt volautomatisch gezocht naar vergelijkbare situaties en de kennis die je over het onderwerp beschikt. Er wordt een verwachte uitkomst geformuleerd en het geheel wordt getoetst aan je normen en waardensysteem. Het resultaat van die onbewuste denkactie wordt aan je bewuste denken gepresenteerd.

Dat systeem is niet onfeilbaar.

Met variabelen en omstandigheden waar je minder ervaring mee hebt, houdt je onbewuste denken geen rekening. Dat doet je bewuste denken wel, maar ook na eindeloze denkexercities waarbij ook emoties een rol gaan spelen, is succes niet gegarandeerd.

Fout besluit, en nu?

Hoe vervelend het ook voelt, laat je niet leiden door onzekerheid of schaamte. Draai een besluit niet terug, want terugkomen op een besluit saboteert:

  • Jezelf
    Je roept jezelf terug. Wat je zegt, denkt en doet ligt niet langer op één lijn. Dat maakt onzeker.
  • Medewerkers
    Je toont je zwak. Kennelijk weet jij het ook allemaal niet. Dat schept geen vertrouwen. Je bent je leiderspositie onwaardig.

Sta achter je fouten, wat anderen er ook van denken

 

Excuses maken doe je ook niet. Het is de taak van jou als leider om beslissingen te nemen en daar verantwoordelijkheid voor te dragen. En er zijn altijd mogelijkheden om op de nieuwe situatie te reageren met wederom een besluit.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Personeel

Gerelateerde artikelen